FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 16 februari 2016

Nu förklarar Fingerprintchefen själv jätteaffären i egna aktien

Jörgen Lantto lägger korten på borden i intervju med Breakit på måndagskvällen.



Tidigare på måndagskvällen rapporterade Breakit att Fingerprint Cards vd Jörgen Lantto sålt 380.000 teckningsoptioner i det egna bolaget. Efter den kraftiga uppgången i sensor-bolaget senaste året innebär det att Jörgen Lantto gör en vinst på dessa optioner på motsvarande nästan 140 miljoner kronor.
Men den transaktionen är bara en del av en ännu större affär, förklarar Jörgen Lantto när Breakit når honom sent på måndagskvällen.
"Jag säljer optionerna för att kunna finansiera inlösen och skatt för sammanlagt 920.000 aktier", säger Jörgen Lantto.
Innan affären ägde han 1.300.000 miljoner teckningsoptioner i Fingerprint Cards med inlösen i början av mars i år. Jörgen Lantto säljer nu alltså 380.000 av dessa optioner och använder reavinsten till att konvertera 920.000 teckningsoptioner till aktier. Det innebär att Jörgen Lantto i ett slag blir en av de storbolagscheferna på Stockholmsbörsen som äger aktier för mest pengar i det egna bolaget.
Efter affären kommer Jörgen Lantto äga Fingerprint-aktier för drygt 390 miljoner kronor räknat till dagens kurs.
”Den absoluta majoriteten av pengarna jag får ut när optionerna nu konverteras till aktier använder jag för att köpa aktier och betala skatt. En mindre andel blir över för privat konsumtion, men jag vet faktiskt inte exakt hur mycket det handlar om”, säger Jörgen Lantto.
Det känns inte riskfyllt att ha så mycket av dina privata pengar i Fingerprint Cards där aktien historiskt rört sig mycket kraftigt både upp och ner?
”Det får man ta som vd, jag har en väldigt stark tro till bolagets framtid. Som vd kan jag också påverka verksamheten ordentligt och då vill jag ha starka incitament”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar