FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 15 september 2015

Martini41 intervjuar Crowhater

Martini41 & Crowhater är kanske dom två främsta experterna på Fingerprint Cards.
Båda två skriver intressanta inlägg på Avanzas forum & Martini41 skriver även på Twitter

https://twitter.com/kristallklart

CrowHater

Journalister står tveklöst i hans skugga


Inkognito - att verka under antaget namn eller att vara förklädd, för att undvika att bli igenkänd.
Han rör sig fritt i de etablerade ingenjörskretsarna runtomkring Göteborgsområdet. Endast den närmsta kretsen av vänner känner till hans sanna identitet. Kunskap är som sagt makt, och i detta fall resulterar det i mångmiljonbelopp för bloggaren och aktieanalytikern med signaturen CrowHater. Jag vann hans förtroende, vilket resulterade i denna exklusiva intervju.

Hans expertis är Fingerprint Cards, och han delar gärna med sig av den helt gratis. Varje dag hjälper han galant hundratals forumdeltagare på Aktieguiden och Avanza med deras mångfasetterade frågeställningar.

CrowHater är, i min mening, vår tids okrönta Robin Hood. Diverse ekonomijournalister på bland annat Affärsvärlden har fått redigera sina artiklar, och deras tillkortakommanden har ifrågasatts av honom. Han låg även bakom förarbetet och eftersökningar till Finansinspektionen gällande de blankningsattacker som skedde mot Fingerprint Cards via SEB. Men vem är han - vad motiverar honom att hjälpa aktieägare på sin egen semester?

Vad jag tycker är intressant är att du hjälper andra varje dag helt gratis: - Visst är det så, men jag har ett jättestort intresse i det - för man är ingen småsparare i den bemärkelsen. Jag är ingen proffsanalytiker eller tradare, och det är bara kul att dela med sig¿.

När köpte du dina första aktier i Fingerprint Cards? - Jag fick upp intresset när Fingerprint var på nya marknaden , och när jag pluggade 1998, så köpte jag mina första 2300 aktier efter att ha läst om det på Dagens Industri.

- Hur skiljer sig Johan Carlström ifrån den tidigare VD Lennart Karlsson? - För det första hade jag ingen koll på Lennart, men han köpte loss Lövbergspatentet.

- Jag som är relativ ny på Fingerprint Cards - vad innebär Lövbergspatentet? - Det var ett patent för tekniken i smarta kort, och det är därifrån Fingerprint Cards fick sitt namn. Det var ett tidigt patent men som låg i träda. Sedan började Lennart bygga företaget kring det patentet. Det var ett väldigt kraftfullt patent, och jag gillade att det var så pass unikt. Det fångade mitt intresse för Fingerprint. Men väldigt fort så insåg jag att Lennart pratade väldigt mycket men aldrig presterade, och hans bakgrund var inte helt oväntat bilhandlare. Han lovade mycket men han levererade aldrig och det rann alltid ut i sanden.¿ 

- Ringde Lennart Karlsson vid något tillfälle upp dig? - Ja, det gjorde han. Han höll på i nästan fem minuter med att skälla ut mig, så jag började med att ställa motfrågor, men då insåg man att han försökte att linda in sina svar i något annat.

- Hade du kvar dina aktier? - Ja, tekniken är ju helt djävla outstanding. Ja det skall du veta att Fingerprint har tagit fram otroligt många tekniska lösningar som man faktiskt har kunnat patentera, men det är också en sådan konsekvens av Lennart. Han var inte tillräckligt kunnig och intresserad på att faktiskt ta tillvara på dem och patentera det. 2005 sa han att allt såg så djävla bra ut och att multimiljondollar avtal var på gång, och bara någon månad efter hade han sålt sina aktier. Så fick han en fråga ifrån Dagens Industri om varför han sålde sina aktier. Lennart Karlsson sa: - "Att man faktiskt inte kan äta aktier". Vid extrastämman 2005 så sålde jag mina aktier när det var tal om att likvidera bolaget, men köpte tillbaka dem igen.

En annan aktiv bloggare under bloggtiden på Dagens industri, och som verkar ha haft en betydande roll i sammanhanget var signaturen Smartcard, som CrowHater lärde känna under resans gång, samt Elaka Arne.

Elaka Arne har jag läst att det var Anders Hultkvist som satt med i styrelsen på Fingerprint - stämmer det? -Ja, det stämmer. Han har ett stort aktieinnehav, men han slutade att blogga samma dag som han blev invald i styrelsen, men han sitter inte kvar i styrelsen idag.

Min nästa fråga löd: Har du haft någon kontakt med teknikchefen Pontus Jägermalm på Fingerprint Cards under åren? CrowHater har en master inom teknik och mjukvara och han anser att ett svar skulle ringa in hans riktiga jag, vilket skulle äventyra hans dolda identitet. Göteborg är helt enkelt för litet med tanke på hans yrkesområde.

Vet dina vänner att du är bloggaren CrowHater på Avanza? - Ja, mina närmsta vänner vet.
Hur tog du det när Affärsvärlden försökte svartmåla dig? -Jag vet inte om du kan föreställa dig, när man är insatt i saker och ting? Du ser en förståsigpåare på nyheterna eller läser om det på Affärsvärlden, så tror man att det är rätt. Men det är svårt när man själv vet att det där är fan fel! Olle på Affärsvärlden skrev en lång artikel utan att ens titta på Fingerprint Cards hemsida. Hur fan kan han börja skriva det där? Och direkt så påverkar det ju kursen för Fingerprint Cards. Jag klippte ut hela hans artikel och så skrev jag exakt så som jag visste att det var. Olle hade sedan redigerat sin artikel i efterhand utan att nämna detta i sin artikel.

Intervjun fortsatta i samma anda, och en tydlig bild växte fram av CrowHater som en ståthållare och en rättskaffens trotjänare i enlighet med att rätt skall vara rätt. Hans kunskaper uppskattas och vid bolagsstämmor så är han högst uppskattad bland andra bloggare på aktieforumen. Johan Carlström har ett gjort ett minst sagt gott intryck på honom, och detta mycket tack vare sin öppenhet vid just bolagsstämmor, där Johan kan gå åt sidan och spendera upp till en timma på att besvara CrowHaters och andra aktieägares frågor.

CrowHater är, förutom sin kultstatus bland aktieforum, en vanlig trebarnsfar på 41 år som bor i Göteborg, och är sekreterare i sin samfällighetsförening. Han satt och tittade på Champions League när jag ringde honom, men jag störde inte då han ansåg att matchen var avgjord då Real Madrid redan hade gjort tre mål mot Bayern München. Hans sinne för affärer utvecklade han tidigt, och han har fått kämpa för att komma dit han är idag - som stolt ägare till tre företag. Precis som hans föräldrar fick kämpa när de kom till Sverige ifrån Kroatien 1969. De var endast iklädda sina kläder, och det första de gjorde var att köpa gardiner för att dölja sin avsaknad av möbler hemma.

Han hjälper gärna andra, och när något skall fixas i föreningen så ringer man honom. Det kan vara en garagedörr som inte stänger riktigt eller problem med någons dator - då rycker han alltid ut för att ge en hjälpande hand. För aktieägare i Fingerprint Cards så blir han ärligt glad när det går bra, och han känner ett ansvar för att rätt information skall spridas - om inte så kan vi räkna med att han rycker ut igen för att försvara deras intressen!

Till CrowHaters försvar så publicerades återigen en vilseledande artikel av Frida Sundkvist på SvD den 24:e april. Frida påstod att det idag inte fanns några produkter med sensorer ifrån Fingerprint Cards på marknaden. Under 2013 så levererade Fingerprint Cards sina sensorer till 95,4 % av alla mobila enheter med fingersensorer. Hon redigerade dock sin artikel efter påtryckningar ifrån diverse aktieägare. Idag så ser man följande i hennes artikel: ¿Fingerprints teknik finns i dag i 21 mobiler och plattor på marknaden.¿ CrowHater var dock inte själv delaktig till att hon ändrade sin katastrofala artikel. Se Fridas svar under kommentarer:

Frida Sundkvist 24 Apr, 16.12
Hej alla!
Fint att ni uppmärksammar mig när det går för snabbt. Jag kontaktade bolaget för att kolla upp exakt hur många mobiler som deras teknik används i. Vd Johan Carlström svarade att deras teknik används i 21 mobiler och tablets, men jag fick ingen närmare specificering.
Jag ville även få en kommentar på hur han ser på marknaden för fingeravtryckssensorer, men svaret blev att han sparar det till de analytiker som följer bolaget. Med nöje ska jag därför, när jag får tid, klicka in på det ni länkar till.
//Frida¿
http://borsforum.svd.se/topic/1935-kan-fingerprint-verkligen-n%C3%A5-m%C3%A5let/

Frida agerar inte bara oetiskt, utan hennes artikel är på gränsen till SABOTAGE! En journalist borde väl kontakta Fingerprint Cards och ta reda på fakta innan man publicerar sin artikel? I min värld så är detta ett av flera tydliga exempel på katastrofala analyser, som tyvärr stjälper förtroendet för oss som är seriösa med våra välgrundade aktieanalyser.

Här är ett exempel på CrowHaters inlägg på aktieforumet Avanza:
CrowHater
14-04-24 09:42
Fingerprint Cards / Rapporten! / Helt underbara signaler.
Måste säga att detta var helt underbart lättande. Alla indikatorer pekar uppåt. Man har 3 dubblat manskapet, man har rekordkvartal q1. 18 istället för 9 förra året. Samt så spår man 30-50 miljoner för q2. Även det väldigt mycket mer än förra året.

Vi har allt på spår och enligt upprepning så sker väldigt mycket med början kring sommaren. Dvs vi är bara 2-3 månader från det. Jag har påpekat hur denna estimering kring 500+ motsvarar en kurs kring 60-65.

Nästa år beräknas marknaden dubblas ännu en gång. Fingerprint har ju pole position och som många påpekat så verkar det som om Fing har Samsung. Jag har en känsla av att det även här gäller touchen.

Dessa namn är vad som kommit fram i presentationerna och som jag är 100 på är fings kunder / partners på ett eller annat sätt.
NXP, Microsoft, Google, Amkor, tsmc, Qualcomm, muRata, Infineon, O-film, Atmel, FocalTEch, Signetics, Kyocera, LITEON, Parton, Dreamtech, CrucialTEc, Fujikura, WPG Holdings, Trustonic, Nok Nok labs, BankID, Bank of America, Docomo, Bloomberg, Netflix, Mastercard, Coolpad, Huawei, bbk, Gionee, Fujitsu, Samsung, Pantech, LG, ARM, Fido, Intel, VIVO,KONKA
Samt några till som inte är nämnda men som vi vet sen innan.
Den marknadsökning som förväntas 2015 skall någon gång under hösten värderas in då Fing garanterat kommer att få ta en stor del av denna marknadsökning kring biometri... Och bara den motsvarar en kurs på bra bit över 3 siffrigt. Kring 150-200 sek i kurs.
Återigen... Denna ökning av kurs kommer att påbörjas under hösten. Så det gäller att vara med i båten och sitta lugnt nu när en del tradar.
Det här ser RUSKIGT BRA UT VÄNNER...!

Tack CrowHater för din tid och ditt engagemang - jag kan inte annat än att ge dig tummen upp! Fingerprint Cards har fått en given plats i min aktieportfölj.



6 kommentarer:

  1. Underbart !!!! Jag ställer mig i raden av beundrade och tackar för ett fantastiskt angarsemang :)

    SvaraRadera
  2. angarsemang ? fantastiskt stavning. är du en såndär SD:are som inte kan skriva svenska men kräver att alla invandrade skall kunna det? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personen är kanske invandrare och av den anledningen oförmögen att skriva på svenska!

      Radera
  3. Skulle vara tummen upp x fler men visas som frågetecken hos mig - absolut inte avsikten! Tacksam och imponerad av din tid och engagemang.

    SvaraRadera