FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 15 januari 2015

Från Avanzaz forum.

Vad skådar vi i framtiden:


"Bättre att titta på vad bolaget presterar än att stirra på aktiekursen.

Jag kollar på tre generella områden då jag försöker bedöma chansen till framgång för FPC:

1. Marknadens storlek. Tittar vi på mobilsidan pekar allt på att marknaden för fingeravtryckssensorer kommer att öka exponentiellt framöver. Vad jag känner till är LG den enda tillverkaren som dissat fingeravtryck (och argumenterat för Knock-knock). Implementeringen tar dock tid och det är frustrerande.

2. Hur stor del av marknaden tar FPC? Jag började köpa aktier i FPC då Huawei satte in FPC1020 i Mate7. För mig var det beviset att FPC har tillräckligt konkurrenskraftiga produkter och bra organisation för att få leverera till Tier1 tillverkarna. Att FPC tar 10-30% av marknaden under kommande år känns inte orealistiskt, men fullt tillräckligt för att omsätta stora belopp (enligt resonemanget i punkt 1). Man har under senaste halvåret presenterat nya touch som, om jag tolkar JL rätt, ska möta tillverkarnas krav på att sensorn inte får kompromissa med telefonens design. Detta tror jag är otroligt viktigt.

3. FPC:s framtida vinster. Långsiktigt är detta förstås det viktigaste, men också det svåraste att bedöma i nuläget. En EBITA på runt 25 % som FPC har som mål låter väldigt högt. Men med tanke på att FPC menar att de har starka patent och ett stort tekniskt försprång är det nog inte omöjligt att man kommer ligga på höga vinstmarginaler de närmsta åren.

Lägger man ihop 1+2+3 ser FPC minst lika bra ut idag som för några månader sedan (då kursen var högre). Jag fyller på med lite fingrar i portföljen."

BrownianMotion




13 kommentarer: