FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 16 februari 2016

Jörgen Lantto blir ekonomiskt oberoende efter storaffären

Fingerprint-chefen avslöjar för Breakit hur många miljoner han cashar in.


Fingerprint Cards är det senaste årets stora svenska techstjärna. Försäljningen av deras fingersensorer har formligen exploderat och omsättningen spås i år hamna på över 7 miljarder kronor.
Försäljningssuccén har gjort Fingerprint-aktien till en riktig börsraket. När vd:n Jörgen Lantto nu börjat lösa in sina teckningsoptioner till aktier så blir han en mycket rik man. Efter att nyheten kommit att Jörgen Lantto sålt 380.000 Fingerprint-optioner fick Breakit, sent på tisdagskvällen, en intervju med honom.
Där bekräftade han försäljningen och förklarade transaktionen som en del i en större affär:
"Jag säljer optionerna för att kunna finansiera inlösen och skatt för sammanlagt 920.000 aktier", förklarade Jörgen Lantto och tillade:
”Den absoluta majoriteten av pengarna jag får ut när optionerna nu konverteras till aktier använder jag för att köpa aktier och betala skatt. En mindre andel blir över för privat konsumtion, men jag vet faktiskt inte exakt hur mycket det handlar om”.
Det sista uttalandet om att endast ”en mindre andel blir över för privat konsumtion” fick fondentreprenören Erik Lidén att reagera. Han förvaltar själv cirka 700 miljoner kronor i ett antal fonder som placerar pengarna utefter hur insiders agerar.
Men trots att Jörgen Lantto efter affären kommer äga Fingerprint-aktier för drygt 390 miljoner kronor ser Erik Lidén, som driver fondbolaget Scientia, inte affären som någon köpsignal i aktien.
"Nej, jag kan ju notera att han cashar hem i och med försäljningen. Även om allt går åt helvete så har han ändå 40 miljoner till 50 miljoner kronor på bankkontot​. Sen ska man inte förringa det faktum att ett stort ägande innebär att han har stora ekonomiska incitament kvar i bolaget​”, säger Erik Lidén.
Baserat på de offentliga uppgifter som finns kring affären beräknar Erik Lidén att Jörgen Lantto får över mellan 38 och 53 miljoner kronor för privat konsumtion. Samtidigt som han alltså äger aktier i Fingerprint för närmare 400 miljoner kronor.
”Jag har egentligen inga synpunkter på att han säljer​. Jörgen Lantto agerar ekonomiskt rationellt men jag hade naturligtvis hellre sett att han köpt ännu fler”, säger Erik Lidén.
Jörgen Lantto bekräftar själv att Erik Lidéns uppskattningar är korrekta. När Breakit når honom på tisdagsmorgonen skriver han följande i ett sms:
”Jag tror att det är i den nedre delen av ditt intervall (38 till 53 miljoner kronor, Breakits anmärkning) beroende på skatt som jag ännu inte har exakt koll på”.
Jörgen Lantto bekräftar också att han kommer att beskattas för vinsten som inkomst av kapital och inte inkomst av tjänst. Det innebär att skattesatsen blir 30 procent istället för runt 60 procent och bolaget behöver inte betala några sociala avgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar