FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 2 juni 2016

Stora skor att fylla

STOCKHOLM (Direkt) Att bli vd i Fingerprint Cards är både hedrande och något den tillträdande vd:n Christian Fredrikson är ödmjuk inför.
Det sade han vid torsdagens presskonferens om biometribolagets förestående vd-byte.
"Jag känner mig både upphetsad, hedrad, och ödmjuk inför att ansluta mig till Fingerprints resa, efter att bolaget har gjort så exceptionellt bra ifrån sig. Jag inser att det är stora skor att fylla och en stor roll att ta sig an", inledde han en presentation av sig själv.
Han beskrev sedan sin bakgrund: finlandssvensk född i Borås 1964, gift och med två tonåriga barn, civilingenjör till utbildningen och med mjukvaruingenjör som första jobb.
Därpå vidtog karriären i Nokias nätverksverksamhet, både i Stockholm, Finland och Asien, med ansvar för som mest cirka 14.000 personer i 24 länder under tiden som chef för Asien-Stilla Havsregionen i Nokia Siemens.
Den sista befattningen i telekomkoncernen var som Finlandsbaserad försäljningschef i Nokia Networks, varpå vd-jobbet i F-Secure följde år 2012.
"Det jag har lärt mig på resan med F-Secure är att ta det från ett konsumentsäkerhetsfokuserat bolag med fokus på persondatorer, till ett med fokus på it-säkerhet i företag. Vi har byggt kanalen och nya produkter, och gjort innovationer inom molnet och 'internet of things'. Det här är nya spännande områden, även för kriminella", sade han, och beskrev F-Secures hälsotillstånd som gott, med hög tillväxt.
På en analytikerfråga om vad han kan bidra med från Nokia Siemens Networks och F-Secure till Fingerprint Cards lyfte Christian Fredrikson bland annat fram sina erfarenheter av strukturaffärer:
"Jag har såklart mycket att bevisa och lära mig beträffande Fingerprint, både vad gäller deras marknad och kunder. Men om jag ser till vad jag har med mig från min resa har jag alltid varit extremt kundfokuserad", sade han, och fortsatte:
"I Asien har jag lärt mig vikten av att kunna anknyta till kunden och få organisationen att göra detsamma. Jag ser mig som en passionerad ingenjör, vilket har hjälpt mig i den ganska dramatiska transformationen av F-Secure, där vi har köpt andra verksamheter. Jag har stor erfarenhet av företagsaffärer i både Nokia Networks och F-Secure, både som säljare och köpare."
Han tillade sedan att han har stor erfarenhet av att arbeta med att exekvera strategier, samt av att leda stora organisationer.
"Jag tror och hoppas att jag har bevisat att jag är en passionerad teamledare", sade han, och prisade Fingerprints nuvarande personal som "otroligt kompetent".
Christian Fredrikson kommer i likhet med den nuvarande vd:n Jörgen Lantto formellt att vara baserad i Stockholm, där Fingerprint har och kommer att behålla ett mindre ledningskontor.
Han väntar sig dock att resa mycket, både till Göteborg där bolagets huvudkontor och huvudsakliga verksamhet ligger, till andra verksamhetsplatser, och till kunderna som främst är baserade i Asien.
Christian Fredrikson äger inga aktier i Fingerprint i dag, men sade som en guidning till huruvida han ämnar köpa några att han tror på bolaget.
Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar