FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

fredag 3 juni 2016

Lantto: "Jag blev överraskad"

Fingerprint Jörgen Lantto blev överraskad av styrelsens beslut att sparka 
honom som 
vd för Fingerprint Cards. Han kommenterar inte om han ska sälja sina 
aktier i bolaget. 


Hans bild är att bolaget utvecklas bra och att det inte har rått någon oenighet mellan honom och styrelsen. Det säger han till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju efter beskedet att Fingerprint Cards byter vd.
"Jo, jag blev överraskad med tanke på att det går väldigt bra och att utsikterna är positiva. Jag tycker inte heller att styrelsen i dag har sagt någonting som skulle tolkas som att det inte går bra, för det gör det", säger han.
Har det varit någon oenighet eller schism mellan dig och styrelsen?
"Nej, ingen vad jag känner till. Strategin är densamma som vi har haft ett tag och jag känner inte till någon annan syn på strategin", säger han.
Har det varit någon oenighet med någon storägare?
"Inget som jag känner till. Jag rapporterar till styrelsen och inte till storägare", säger han.
Jörgen Lantto fick veta att ett vd-byte var på gång under maj månad, men säger att han inte visste något när Fingerprint Cards höll sin årsstämma den 4 maj.
Christian Fredrikson tillträder som ny vd den 1 augusti och Jörgen Lantto stannar kvar som vd till dess och sedan är han kvar under en övergångsperiod till i november.
"Den 1 augusti lämnar jag över stafettpinnen. Till dess är jag vd och ska göra mitt bästa. Jag har inga ambitioner annat än att avsluta det här på ett bra sätt. Det är en självklarhet", säger han.
Varför stannar du kvar?
"Jag har ju ett anställningsavtal sedan tidigare som styrelsen ville att jag skulle fullfölja och jag vill avsluta på bästa möjliga sätt. Jag har lagt väldigt mycket tid och energi på mitt uppdrag", säger han.
Har du blivit tillfrågad om att stanna kvar i bolaget i en annan roll?
"Det har varit en lös diskussion kring det, men det har jag avböjt. Var sak har sin tid. Att de har en ersättare till mig det respekterar jag, men det betyder inte att det är rätt för mig att stanna kvar", säger han.
Skulle du vilja sitta i styrelsen för FPC?
"Den frågan har inte kommit upp och jag tror inte det. Det blir sällan bra att vd går in i styrelsen", säger han.
Har du hunnit tänka på vad du ska göra sedan?
"Jag har jobbat ganska mycket, det är ju ett dygnet runt-jobb det här, så jag kanske söker en lite lugnare tillvaro rent jobbmässigt", säger han.
Kan du tänka dig att ta ett annat jobb i branschen?
"Jag har inga planer på att gå till någon konkurrent. Det är inte lockande eftersom de har sämre produkter. Jag har tidigare hållit på med mycket olika saker och är inte låst till något område."
Så du har inget konkret nytt uppdrag på gång?
"Inte alls. Folk har börjat höra av sig, men jag har inte bråttom", säger han.
Kommer du att sälja dina aktier i Fingerprint Cards?
"Det tänker jag inte kommentera, det får framtiden utvisa."
Under hans återstående tid som vd kommer det att vara "business as usual", med stort fokus på kundprojekt och en halvårsrapport som tar upp mycket tid.
"Det kommer inte att vara någon stor skillnad mot tidigare. Det handlar mycket om att driva vår försäljning, jag pratar många gånger om dagen med min försäljningschef och vi har pågående diskussioner med telefonleverantörer varje dag. Det är ett extremt intensivt flöde och det är motorn i vår affär. Vi måste se till att vi sätter i gång nya telefonprojekt med våra kunder."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar