FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 31 mars 2015

Samsung och Apple kämpa mot lille David.

Samsung och Apple får kämpa hårt för att inte tappa marknadsandelar när flera kinesiska tillverkare nu har siktet inställt på utlandet.



Under 2014 såldes 1,16 miljarder smarta telefoner världen över, vilket var en ökning med 25,9 procent från året innan. Samsung har fortfarande en dryg fjärdedel av den globala marknaden, följt av Apple på 16,4 procent. Men den allra största tillväxten stod kinesiska företag för, som i fjol utgjorde 40 procent av försäljningen. Sex av världens tio största tillverkare är nu kinesiska.
Lenovo blev tredje störst med 7,9 procent av den globala marknaden. Försäljningen mer än fördubblades till 90 miljoner telefoner, vilket mycket berodde på förvärvet av Motorola från Google. Lenovo är redan världens största pc-tillverkare med stor erfarenhet av utländska marknader. Företaget satsar på att bli världsledande även vad gäller smarta telefoner och säljer redan i ett par dussin länder.
På fjärdeplats återfinns koreanska LG, och därefter kinesiska Huawei med en global marknadsandel på 5,9 procent. Under fjolåret skrotade Huawei en rad billigare modeller och kommer nu att fokusera på det dyrare segmentet. Huawei kallar sin nya modell Honor 6 för ”världens snabbaste smarttelefon” tack vare en processor som företaget självt utvecklat. Ambitionen är att utmana Apple och Samsung med likvärdig prestanda men billigare prislapp.
Huawei är dessutom i tuff konkurrens med Ericsson världens näst största telekomföretag. Erfarenhet och kontakter har gjort att Huawei lyckats bäst i utlandet av alla kinesiska tillverkare. I fjol såldes 52 procent av telefonerna utomlands; i år vill man öka andelen till 60 procent. Totalt siktar Huawei på att spräcka drömgränsen på 100 miljoner sålda telefoner, upp från fjolårets 75 miljoner.
Xiaomi kom på sjätte plats globalt med en marknadsandel på 5,2 procent. Tillväxten var dock extrem; under 2013 fanns man inte med som topp tio.
Statistiken kommer från taiwanesiska konsult- och analysföretaget Trendforce som också spår att Samsungs marknadsandel kommer att minska under 2015, medan Apples andel ligger kvar på samma nivå. Koreanska LG tros ramla ner till sjätte plats, på bekostnad av Xiaomi och Huawei, vilka är de tillverkare som i år kommer att växa mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar