STOCKHOLM (Direkt) Det norska biometriföretaget Zwipe har nyligen lanserat sitt accesskort Zwipe ID Access, som är bolagets andra version av accesskort som Fingerprint Cards sensor finns med i.
"Den tidigare versionen av kortet hade ett batteri, men det nya kortet håller man mot en läsare varifrån den hämtar ström. Det är en tilläggsprodukt som har en stor fördel av att det här är en mindre och mer kompakt produkt", säger Zwipes försäljnings- och marknadschef Einar Boije till Nyhetsbyrån Direkt.
Han förklarar att själva kortet är identiskt med det kort Zwipe har för betalningskort, men med undantaget att accesskortet inte har det kontaktchip som betalkortet har.
"Inne i kortet finns det inget betalningschip utan ett accesschip. Annars är det samma teknologi i korten", säger han.
Lanseringen av accesskortet skedde vid ISC West-mässan (6-8 april) i Las Vegas.
Einar Boije vill dock inte kommentera hur många kort Zwipe räknar med att kunna sälja.
"Vi är ju ett bolag som är i volymbranschen och vi har kapacitet till att leverera i väldigt stora volymer. Hela vår leveranskedja är förberedd för stora volymer."
Han påpekar emellertid att potentialen i marknaden för betalkort är betydligt större än marknaden för accesskort. På betalkortsmarknaden pågår Zwipes samarbete med Mastercard kring betalkortet med fingeravtrycksidentifiering, som innehåller Fingerprint Cards sensor.
"Målsättningen är fortfarande att lansera det kortet på marknaden 2016", säger han och tillägger att han inte kan kommentera planerna mer detaljerat än så, utan hänvisar till Mastercard.
Zwipe är med och jobbar tätt mot kunderna i pilotprojekt med betalkortet, som har löpt under en tid. Enligt Einar Boije finns det en naturlig tröghet i ett sådant här projekt, även om intresset är stort.
"När det gäller biometriska betalkort handlar det inte bara om Mastercard och Zwipe, utan alla kunder måste kunna klara av hanteringen och hela ekosystemet måste vara på plats. Det tar tid och på det sättet är industrin för accesskort enklare", säger han.
Zwipe är väldigt optimistiska kring betalkortssegmentet, men har ingen önskan att måla upp några falska förhoppningar utan vill vara realistiska i sina förväntningar och går därför inte ut med några tal kring förväntade volymer eller intäkter.
"Men om man ska se globalt på industrin så finns det ju många fler betalkort än accesskort. Vi tror att betalkort kommer att stå för en betydligt större del av våra intäkter än accesskort i framtiden", säger Einar Boije.
Fia Forsman +46 8 5191 7923
Nyhetsbyrån
Nyhetsbyrån
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar