Huawei: Mål öka intäkter konsumentprodukter med 50 % 2016
(SIX) Smartphones och andra konsumentprodukter tillhörde de
produkter som växte snabbast förra året för Huawei och under
innevarande år vill man nå en tillväxt på 50 procent.
Det framgår av ett pressmeddelande natten till fredagen svensk tid
där telekomtillverkaren tillkännager resultatet för 2015.
Konsumentintäkterna steg 73 procent 2015 till 129,1 miljarder yuan.
Intäkterna från divisionen ökade inte bara i Kina utan även på andra
marknader som Europa och Mellanöstern.
Konsumentintäkterna svarade för omkring en tredjedel av Huaweis
totala intäkter 2015, upp från runt en fjärdedel 2014.
Bolagets mål är att öka divisionens intäkter från motsvarande 20
miljarder dollar 2015 till 30 miljarder dollar 2016.
Smartphoneverksamheten ska fortsätta att expanderas utanför Kina.
Huawei var förra året världens tredje största tillverkare av
smartphones med en marknadsandel på 7,4 procent. Samsung Electronics
var störst med 23 procent, efter Apple som hade 16 procent. Allt
enligt uppgifter från IDC.
Huawei ökade smartphoneleveranserna med 44 procent förra året till
fler än 106 miljoner enheter. Det var därmed den smartphonetillverkare
som växte snabbast bland världens fem största tillverkare, enligt
analysföretaget.
Huawei är Fingerprint Cards största kund. Precise Biometrics
levererar i sin tur algoritmer till Fingerprint Cards.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar