Kinas smartphonemarknad krympte med 4 procent i årstakt under årets första
kvartal. Totalt levererades 98,8 miljoner enheter vilket innebär att den
kinesiska marknaden minskade för första gången på sex år. Det visar färsk
statistik från analysfirman IDC, som pekar på att marknaden blir allt mer
mättad.
Jämfört med det fjärde kvartalet 2014 var nedgången 8 procent, vilket beror
på stora lageruppbyggnader i slutet av året.
- Kina ses ofta som en tillväxtmarknad, men verkligheten är att de allra
flesta telefoner som säljs i Kina idag är smartphones, vilket liknar andra
mogna marknader som USA, Storbritannien, Australien och Japan. Precis som
på dessa marknader är nu nyckeln att övertyga befintliga användare, samt
användare av feature-telefoner, att uppgradera till nya smartphones för
fortsatt tillväxt på den kinesiska marknaden, kommenterar Kitty Fok,
Managing Director för IDC i Kina.
Vidare framgår av statistiken att Apple var den största tillverkaren i Kina
under första kvartalet efter att ha gått om inhemska Xiaomi. Tredjeplatsen
intogs av Huawei efter en stark försäljning inom mid range-segmentet.
IDC förväntar sig inte någon direkt tillväxt för smartphones i Kina under
2015, den väntas i stället bli ungefär i linje med 2014. Det förväntas leda
till att de kinesiska aktörerna i allt större utsträckning vänder sig till
utländska marknader som Indien och länder i Sydostasien.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar