VDs kommentar Intäkterna för första kvartalet 2015 blev 140 Mkr, vilket är en tillväxt om 660 % jämfört med första kvartalet 2014 respektive 33 % jämfört med fjärde kvartalet 2014. Vi ser de ökande intäkterna som ett tecken på att marknaden vi adresserar nu etableras på allvar. Att notera är att touchsensorer tydligt föredras framför swipesensorer av de större smartphonetillverkarna. Detta påskyndar marknadstillväxten i värde ytterligare med tanke på det högre pris per enhet som gäller för touchsensorer jämfört med swipesensorer och gynnar oss med hänsyn till vår breda och konkurrenskraftiga touchsensorportfölj. Under första kvartalet genererades ett positivt kassaflöde från verksamheten. Detta härrör från snabbt ökande intäkter kombinerat med förbetalningar från kund avseende leveranser som sker under andra kvartalet 2015, samt minskad ökning av operativa kostnader. Denna positiva utveckling har även fortsatt under andra kvartalet till dags dato. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året. Vi har under 2015 fortsatt integrationen av våra touchsensorer i ett stort antal smartphones. Speciellt FPC1025 som integreras på baksidan av telefonen har visat sig stå sig väl i konkurrensen. Vi har som tidigare kommunicerats mottagit ett antal stora ordrar av touchsensorer för leverans under andra och tredje kvartalet 2015. Till dags dato har nu HTC, Huawei, Oppo, Newman, LeTV och Yulong lanserat smartphones med FPC:s touchsensorer. Vi har under första kvartalet lanserat två nya touchsensorer FPC1140 och FPC1145 där FPC1145 är den första touchsensorn för integration som sidoknapp i telefonen, t.ex integrerad i volymknappen eller strömbrytarknappen. Nyligen lanserade vi dessutom ytterligare två nya touchsensorer, FPC1022 och FPC1035 som är våra hittills minsta touchsensorer och planeras vara efterföljare till FPC1021 och FPC1025 vilka har mött stora framgångar den senaste tiden. Vår algoritmutveckling har inneburit ett genombrott i möjligheten att bibehålla mycket konkurrenskraftig prestanda vad gäller säkerhet, snabbhet och tillförlitlig verifiering fastän sensorytan minskat kraftigt. Detta gör de touchsensorer vi lanserat under 2015 till mycket starka produkter inför framtiden. Samtliga touchsensorer i vår produktfamilj förutom de nya touchsensorerna FPC1022 och FPC1035 levereras nu för massproduktion till våra modulpartners och projekt pågår med att integrera dessa i smartphones tillsammans med ett stort antal ledande telefonleverantörer i Asien. För FPC1022 och FPC1035 planeras massproduktion påbörjas senare under andra kvartalet 2015 och volymbeställningar är redan mottagna från kund. Vår breda portfölj, som gör att vi kan stödja olika sätt att integrera touchsensorer i smartphones, gör att vi kan möta telefonleverantörernas olika krav och detta gör att vi står oss mycket väl i konkurrensen. Bolagets fokus är nu att tillsammans med våra leverantörer och modulpartners tillse att vi kan leverera kraftigt växande volymer av touchsensorer. Vår försäljningsorganisation och vår inköps- och leveransorganisation har ett starkt fokus på att säkerställa den volymleveransfas vi nu befinner oss i. Tillsammans med våra leverantörer har ett stort arbete genomförts för att ytterligare stärka vår organisation och leveransförmåga, och vår bedömning är att vi står väl rustade för att möta det kraftigt stigande behovet från marknaden. Våra utvecklingsresurser ägnar sedan en tid tillbaka en betydande del av sin tid åt att hjälpa mobiltelefonleverantörerna att integrera touchsensorerna i smartphones för fortlöpande lanseringar. Det gör att en ökande del av våra personalkostnader härrör sig till arbete med kort tid till intäkt. Dessutom fortsätter vi investera i att ytterligare förbättra vår sensorteknologi i alla avseenden. Vårt breda engagemang med kunder ger oss ovärderlig information från tillverkarna om vad som efterfrågas för framtida produkter. Det gör oss trygga i att vi investerar i lösningar som ger nytta för våra kunder och stärker vår konkurrenskraft inför kommande år. Utanför den snabbt växande touchsensoraffären för smartphones fortsätter vi utveckla vårt erbjudande för smartcards. Detta banar väg för nya, kompletterande, affärsmöjligheter på sikt tillsammans med Zwipe och andra samarbetspartners. Vi ser med fortsatt tillförsikt fram emot den kommande perioden som förväntas kännetecknas av successivt växande volymleveranser och ett stort antal ytterligare produktlanseringar av smartphones där våra touchsensorer ingår. Nyckeltal Jan-Mar 2015 Jan-Mar 2014 Jan-Dec 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Nettoomsättning, Mkr 139,9 18,4 233,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerat bruttoresultat, 50,5 9,1 106,7 Mkr * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttoresultat, Mkr 37,4 3,5 71,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerad bruttomarginal, % 36 50 46 * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttomarginal, % 27 19 31 ------------------------------------------------------------------------------- Rörelseresultat, Mkr -18,8 -26,6 -144,4 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, Mkr -6,8 -22,4 -83,6 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, % -5 -122 -36 ------------------------------------------------------------------------------- Resultat efter finansiella -18,9 -26 -143,6 poster, Mkr ------------------------------------------------------------------------------- Resultat per aktie, Kr -0,32 -0,46 -2,47 ------------------------------------------------------------------------------- * Se sid 7 för förklaring 31 Mar 2015 31 Mar 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Likvida medel, Mkr 120,9 306,5 ------------------------------------------------------------------------------- Orderstock, Mkr 364 41 ------------------------------------------------------------------------------- .Framtidsutsikter Intäkterna för andra kvartalet 2015 bedöms uppgå till åtminstone 340 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt jämfört med andra kvartalet 2014 om +670%. Ett positivt rörelseresultat bedöms genereras under andra kvartalet och därefter. Kommunicerade ordervärden för 2015 uppgår härmed till 740 Mkr till dags dato. I tillägg till intäkter för första kvartalet om 140 Mkr och ett antal mindre orders som ej kommunicerats separat om sammanlagt drygt 120 Mkr uppgår ordervärde samt intäkter till drygt 1 000 Mkr för 2015. Eftersom FPC ser en sekventiellt kraftigt ökande försäljning under helåret 2015 höjs försäljningsprognosen för 2015 från att överstiga 1 000 Mkr vilket tidigare kommunicerats till att nu överstiga 1 500 Mkr. Skälet till detta är det allt större intresset från marknaden att integrera touchsensorer och bolagets starka produktportfölj. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året.
FIngerprint Cards
torsdag 21 maj 2015
Delårsrapport första kvartalet 2015
FPC ökar omsättningen och påbörjar bredare marknadsintroduktion av
touchsensorer.
VDs kommentar Intäkterna för första kvartalet 2015 blev 140 Mkr, vilket är en tillväxt om 660 % jämfört med första kvartalet 2014 respektive 33 % jämfört med fjärde kvartalet 2014. Vi ser de ökande intäkterna som ett tecken på att marknaden vi adresserar nu etableras på allvar. Att notera är att touchsensorer tydligt föredras framför swipesensorer av de större smartphonetillverkarna. Detta påskyndar marknadstillväxten i värde ytterligare med tanke på det högre pris per enhet som gäller för touchsensorer jämfört med swipesensorer och gynnar oss med hänsyn till vår breda och konkurrenskraftiga touchsensorportfölj. Under första kvartalet genererades ett positivt kassaflöde från verksamheten. Detta härrör från snabbt ökande intäkter kombinerat med förbetalningar från kund avseende leveranser som sker under andra kvartalet 2015, samt minskad ökning av operativa kostnader. Denna positiva utveckling har även fortsatt under andra kvartalet till dags dato. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året. Vi har under 2015 fortsatt integrationen av våra touchsensorer i ett stort antal smartphones. Speciellt FPC1025 som integreras på baksidan av telefonen har visat sig stå sig väl i konkurrensen. Vi har som tidigare kommunicerats mottagit ett antal stora ordrar av touchsensorer för leverans under andra och tredje kvartalet 2015. Till dags dato har nu HTC, Huawei, Oppo, Newman, LeTV och Yulong lanserat smartphones med FPC:s touchsensorer. Vi har under första kvartalet lanserat två nya touchsensorer FPC1140 och FPC1145 där FPC1145 är den första touchsensorn för integration som sidoknapp i telefonen, t.ex integrerad i volymknappen eller strömbrytarknappen. Nyligen lanserade vi dessutom ytterligare två nya touchsensorer, FPC1022 och FPC1035 som är våra hittills minsta touchsensorer och planeras vara efterföljare till FPC1021 och FPC1025 vilka har mött stora framgångar den senaste tiden. Vår algoritmutveckling har inneburit ett genombrott i möjligheten att bibehålla mycket konkurrenskraftig prestanda vad gäller säkerhet, snabbhet och tillförlitlig verifiering fastän sensorytan minskat kraftigt. Detta gör de touchsensorer vi lanserat under 2015 till mycket starka produkter inför framtiden. Samtliga touchsensorer i vår produktfamilj förutom de nya touchsensorerna FPC1022 och FPC1035 levereras nu för massproduktion till våra modulpartners och projekt pågår med att integrera dessa i smartphones tillsammans med ett stort antal ledande telefonleverantörer i Asien. För FPC1022 och FPC1035 planeras massproduktion påbörjas senare under andra kvartalet 2015 och volymbeställningar är redan mottagna från kund. Vår breda portfölj, som gör att vi kan stödja olika sätt att integrera touchsensorer i smartphones, gör att vi kan möta telefonleverantörernas olika krav och detta gör att vi står oss mycket väl i konkurrensen. Bolagets fokus är nu att tillsammans med våra leverantörer och modulpartners tillse att vi kan leverera kraftigt växande volymer av touchsensorer. Vår försäljningsorganisation och vår inköps- och leveransorganisation har ett starkt fokus på att säkerställa den volymleveransfas vi nu befinner oss i. Tillsammans med våra leverantörer har ett stort arbete genomförts för att ytterligare stärka vår organisation och leveransförmåga, och vår bedömning är att vi står väl rustade för att möta det kraftigt stigande behovet från marknaden. Våra utvecklingsresurser ägnar sedan en tid tillbaka en betydande del av sin tid åt att hjälpa mobiltelefonleverantörerna att integrera touchsensorerna i smartphones för fortlöpande lanseringar. Det gör att en ökande del av våra personalkostnader härrör sig till arbete med kort tid till intäkt. Dessutom fortsätter vi investera i att ytterligare förbättra vår sensorteknologi i alla avseenden. Vårt breda engagemang med kunder ger oss ovärderlig information från tillverkarna om vad som efterfrågas för framtida produkter. Det gör oss trygga i att vi investerar i lösningar som ger nytta för våra kunder och stärker vår konkurrenskraft inför kommande år. Utanför den snabbt växande touchsensoraffären för smartphones fortsätter vi utveckla vårt erbjudande för smartcards. Detta banar väg för nya, kompletterande, affärsmöjligheter på sikt tillsammans med Zwipe och andra samarbetspartners. Vi ser med fortsatt tillförsikt fram emot den kommande perioden som förväntas kännetecknas av successivt växande volymleveranser och ett stort antal ytterligare produktlanseringar av smartphones där våra touchsensorer ingår. Nyckeltal Jan-Mar 2015 Jan-Mar 2014 Jan-Dec 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Nettoomsättning, Mkr 139,9 18,4 233,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerat bruttoresultat, 50,5 9,1 106,7 Mkr * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttoresultat, Mkr 37,4 3,5 71,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerad bruttomarginal, % 36 50 46 * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttomarginal, % 27 19 31 ------------------------------------------------------------------------------- Rörelseresultat, Mkr -18,8 -26,6 -144,4 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, Mkr -6,8 -22,4 -83,6 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, % -5 -122 -36 ------------------------------------------------------------------------------- Resultat efter finansiella -18,9 -26 -143,6 poster, Mkr ------------------------------------------------------------------------------- Resultat per aktie, Kr -0,32 -0,46 -2,47 ------------------------------------------------------------------------------- * Se sid 7 för förklaring 31 Mar 2015 31 Mar 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Likvida medel, Mkr 120,9 306,5 ------------------------------------------------------------------------------- Orderstock, Mkr 364 41 ------------------------------------------------------------------------------- .Framtidsutsikter Intäkterna för andra kvartalet 2015 bedöms uppgå till åtminstone 340 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt jämfört med andra kvartalet 2014 om +670%. Ett positivt rörelseresultat bedöms genereras under andra kvartalet och därefter. Kommunicerade ordervärden för 2015 uppgår härmed till 740 Mkr till dags dato. I tillägg till intäkter för första kvartalet om 140 Mkr och ett antal mindre orders som ej kommunicerats separat om sammanlagt drygt 120 Mkr uppgår ordervärde samt intäkter till drygt 1 000 Mkr för 2015. Eftersom FPC ser en sekventiellt kraftigt ökande försäljning under helåret 2015 höjs försäljningsprognosen för 2015 från att överstiga 1 000 Mkr vilket tidigare kommunicerats till att nu överstiga 1 500 Mkr. Skälet till detta är det allt större intresset från marknaden att integrera touchsensorer och bolagets starka produktportfölj. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året.
VDs kommentar Intäkterna för första kvartalet 2015 blev 140 Mkr, vilket är en tillväxt om 660 % jämfört med första kvartalet 2014 respektive 33 % jämfört med fjärde kvartalet 2014. Vi ser de ökande intäkterna som ett tecken på att marknaden vi adresserar nu etableras på allvar. Att notera är att touchsensorer tydligt föredras framför swipesensorer av de större smartphonetillverkarna. Detta påskyndar marknadstillväxten i värde ytterligare med tanke på det högre pris per enhet som gäller för touchsensorer jämfört med swipesensorer och gynnar oss med hänsyn till vår breda och konkurrenskraftiga touchsensorportfölj. Under första kvartalet genererades ett positivt kassaflöde från verksamheten. Detta härrör från snabbt ökande intäkter kombinerat med förbetalningar från kund avseende leveranser som sker under andra kvartalet 2015, samt minskad ökning av operativa kostnader. Denna positiva utveckling har även fortsatt under andra kvartalet till dags dato. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året. Vi har under 2015 fortsatt integrationen av våra touchsensorer i ett stort antal smartphones. Speciellt FPC1025 som integreras på baksidan av telefonen har visat sig stå sig väl i konkurrensen. Vi har som tidigare kommunicerats mottagit ett antal stora ordrar av touchsensorer för leverans under andra och tredje kvartalet 2015. Till dags dato har nu HTC, Huawei, Oppo, Newman, LeTV och Yulong lanserat smartphones med FPC:s touchsensorer. Vi har under första kvartalet lanserat två nya touchsensorer FPC1140 och FPC1145 där FPC1145 är den första touchsensorn för integration som sidoknapp i telefonen, t.ex integrerad i volymknappen eller strömbrytarknappen. Nyligen lanserade vi dessutom ytterligare två nya touchsensorer, FPC1022 och FPC1035 som är våra hittills minsta touchsensorer och planeras vara efterföljare till FPC1021 och FPC1025 vilka har mött stora framgångar den senaste tiden. Vår algoritmutveckling har inneburit ett genombrott i möjligheten att bibehålla mycket konkurrenskraftig prestanda vad gäller säkerhet, snabbhet och tillförlitlig verifiering fastän sensorytan minskat kraftigt. Detta gör de touchsensorer vi lanserat under 2015 till mycket starka produkter inför framtiden. Samtliga touchsensorer i vår produktfamilj förutom de nya touchsensorerna FPC1022 och FPC1035 levereras nu för massproduktion till våra modulpartners och projekt pågår med att integrera dessa i smartphones tillsammans med ett stort antal ledande telefonleverantörer i Asien. För FPC1022 och FPC1035 planeras massproduktion påbörjas senare under andra kvartalet 2015 och volymbeställningar är redan mottagna från kund. Vår breda portfölj, som gör att vi kan stödja olika sätt att integrera touchsensorer i smartphones, gör att vi kan möta telefonleverantörernas olika krav och detta gör att vi står oss mycket väl i konkurrensen. Bolagets fokus är nu att tillsammans med våra leverantörer och modulpartners tillse att vi kan leverera kraftigt växande volymer av touchsensorer. Vår försäljningsorganisation och vår inköps- och leveransorganisation har ett starkt fokus på att säkerställa den volymleveransfas vi nu befinner oss i. Tillsammans med våra leverantörer har ett stort arbete genomförts för att ytterligare stärka vår organisation och leveransförmåga, och vår bedömning är att vi står väl rustade för att möta det kraftigt stigande behovet från marknaden. Våra utvecklingsresurser ägnar sedan en tid tillbaka en betydande del av sin tid åt att hjälpa mobiltelefonleverantörerna att integrera touchsensorerna i smartphones för fortlöpande lanseringar. Det gör att en ökande del av våra personalkostnader härrör sig till arbete med kort tid till intäkt. Dessutom fortsätter vi investera i att ytterligare förbättra vår sensorteknologi i alla avseenden. Vårt breda engagemang med kunder ger oss ovärderlig information från tillverkarna om vad som efterfrågas för framtida produkter. Det gör oss trygga i att vi investerar i lösningar som ger nytta för våra kunder och stärker vår konkurrenskraft inför kommande år. Utanför den snabbt växande touchsensoraffären för smartphones fortsätter vi utveckla vårt erbjudande för smartcards. Detta banar väg för nya, kompletterande, affärsmöjligheter på sikt tillsammans med Zwipe och andra samarbetspartners. Vi ser med fortsatt tillförsikt fram emot den kommande perioden som förväntas kännetecknas av successivt växande volymleveranser och ett stort antal ytterligare produktlanseringar av smartphones där våra touchsensorer ingår. Nyckeltal Jan-Mar 2015 Jan-Mar 2014 Jan-Dec 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Nettoomsättning, Mkr 139,9 18,4 233,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerat bruttoresultat, 50,5 9,1 106,7 Mkr * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttoresultat, Mkr 37,4 3,5 71,6 ------------------------------------------------------------------------------- Justerad bruttomarginal, % 36 50 46 * ------------------------------------------------------------------------------- Bruttomarginal, % 27 19 31 ------------------------------------------------------------------------------- Rörelseresultat, Mkr -18,8 -26,6 -144,4 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, Mkr -6,8 -22,4 -83,6 ------------------------------------------------------------------------------- EBITDA, % -5 -122 -36 ------------------------------------------------------------------------------- Resultat efter finansiella -18,9 -26 -143,6 poster, Mkr ------------------------------------------------------------------------------- Resultat per aktie, Kr -0,32 -0,46 -2,47 ------------------------------------------------------------------------------- * Se sid 7 för förklaring 31 Mar 2015 31 Mar 2014 ------------------------------------------------------------------------------- Likvida medel, Mkr 120,9 306,5 ------------------------------------------------------------------------------- Orderstock, Mkr 364 41 ------------------------------------------------------------------------------- .Framtidsutsikter Intäkterna för andra kvartalet 2015 bedöms uppgå till åtminstone 340 Mkr, vilket motsvarar en tillväxt jämfört med andra kvartalet 2014 om +670%. Ett positivt rörelseresultat bedöms genereras under andra kvartalet och därefter. Kommunicerade ordervärden för 2015 uppgår härmed till 740 Mkr till dags dato. I tillägg till intäkter för första kvartalet om 140 Mkr och ett antal mindre orders som ej kommunicerats separat om sammanlagt drygt 120 Mkr uppgår ordervärde samt intäkter till drygt 1 000 Mkr för 2015. Eftersom FPC ser en sekventiellt kraftigt ökande försäljning under helåret 2015 höjs försäljningsprognosen för 2015 från att överstiga 1 000 Mkr vilket tidigare kommunicerats till att nu överstiga 1 500 Mkr. Skälet till detta är det allt större intresset från marknaden att integrera touchsensorer och bolagets starka produktportfölj. Bolaget förutser i nuläget inget ytterligare externt kapitalbehov trots den kraftiga volymökningen som väntas under återstoden av året.
Etiketter:
Delårsrapport
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar