Det säger James Thorpe, kommunikationsansvarig för MasterCard i Storbritannien, i en kommentar till FinWire.
- Det finns fortfarande arbete att göra med fler piloter. Jag tror att det bästa är att hålla nere förväntningarna och det tidigaste kunderna skulle kunna få ett kort är fjärde kvartalet 2015, säger Thorpe.
Hittills har 50 pilotkunder i Norge och Polen testat kortet, men det kvarstår en del utvecklingsarbete för Zwipe. Andra generationen av kortet ska klara sig utan inbyggt batteri och kommer då vara lika tunt som ett befintligt kreditkort. Det kommer därmed passa i existerande betalterminaler och bankomater.
Något som kan skynda på en utrullning av Zwipes kort är att säkra betalningar har blivit en viktig fråga för många företag och konsumenter. Det understryks inte minst av att USA:s president Obama häromdagen gav en executive order som innebär att alla kreditkort som används av federala myndigheter framöver ska vara utrustade med chip.
USA ligger efter till exempel Europa på området, men under 2015 ska alla betalterminaler bytas ut för att stödja chip och troligtvis kommer de flesta även ha NFC-funktionalitet. Extra dragkraft kan dessutom komma från Apples nya mobila betaltjänst Apple Pay då även den kräver NFC.
MasterCard och Zwipe vill inte gå in i detalj på vilka länder som blir först ut med det nya kortet. Enligt James Thorpe har inga beslut tagits och det beror i slutändan till stor del på de kortutgivande bankerna.
- Det kommer att bli en successiv utbyggnad med utvalda banker. Vissa är redan engagerade, samtidigt som det pågår en dialog med andra, säger Fredrik Gulowsen,
försäljningschef hos Zwipe, till FinWire.
De båda bolagen är dock tydliga med att kortet inte är någon nischprodukt utan är tänkt för en global marknad.
- När det är klart är vår strategi alltid att erbjuda kortinnovationer internationellt, men det är för tidigt att prata tidpunkter, bedömer MasterCards James Thorpe.
Hos Fingerprint Cards, som levererar touchsensortekniken, blev man överraskade av att kortet presenterades just nu. Fingerprint och Zwipe inledde samarbete kring ett biometriskt smartcard redan under 2013 och det norska bolaget har därefter fortsatt att utveckla sitt betalkort. Fingerprints tillförordnade vd Jörgen Lantto uppger till FinWire att det kommer öppna sig stora möjligheter men exakt när i tiden är mer osäkert.
- MasterCard rapporterade 2013 att de hade 730 miljoner kort ute. Så detta torde vara en stor affärsmöjlighet för branschen och inte minst för FPC som har en mycket strömsnål sensorteknologi vilken lämpar sig speciellt väl för dessa tillämpningar. Hur fort vi når volymer liknande smartphonemarknaden med hundratals miljoner sensorer om året återstår att se, kommenterar Lantto.
Zwipe har sagt att deras kortteknologi kan användas även för pass och id-kort. Det öppnar upp ytterligare möjligheter för de inblandade parterna, men det handlar då om mer specifika tillämpningar i respektive land.
- Här kommer man in i mer landsspecifika lösningar men det kan säkert bli en potentiell marknad också framöver, menar Lantto.
Värt att nämna i sammanhanget är att MasterCard redan har tagit steg in på marknaden för id-kort. James Thorpe uppger till exempel att bolaget har producerat 13 miljoner nationella id-kort inom Nigerias program, där inbäddade biometriska id-chip bidragit till att minska falska kortbedrägerier med 98 procent.
Med i framtagandet av kortet är även franska Oberthur Technologies, ett bolag som idag är en av de större aktörerna inom EMV-kort som är en standard framtagen av Europay, MasterCard och Visa. Oberthur är med som utvecklingspartner och levererar chip och Secure Elements till Zwipes nya kort.
Zwipe har förberett sig för att klara av stora volymer om och när det blir tal om en större utrullning. Vilka produktionspartners man knutit till sig är dock hemligt i dagsläget.
- Vi har stora internationella produktionspartners, men vi vill inte gå in på detaljer om detta nu, säger Fredrik Gulowsen.
Att undvika kreditkortsbedrägerier kan visa sig vara tillräckligt med incitament för bankerna att välja Zwipes nya säkrare kort, men priset kan trots allt komma att spela roll.
- Priset är självklart viktigt. Vi vill inte i detta skede gå ut med priser, men detta är inte en nischprodukt och våra priser är inom det som kommer att fungera genom hela värdekedjan i stora volymer, uppger Gulowsen.
Inte heller MasterCard vill avslöja vad prisbilden kommer att vara på det nya kortet när FinWire ställer en fråga kring det.
Zwipes vd och grundare, Kim Humborstadt, sade häromdagen i en intervju med norska Finansavisen att bolaget inte förbundit sig till någon typ av exklusivitet med MasterCard. Det öppnar därmed upp för liknande kortlösningar tillsammans med aktörer som Visa och American Express.
Hans kollega Gulowsen vill inte gå in på om de har fler samarbeten på gång redan nu. Han säger dock till FinWire att samarbete med andra kreditkortsbolag och företag inom betalbranschen kommer att offentliggöras när tiden är rätt för varje enskilt partnerskap.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar