FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 18 oktober 2016

”Ägarens twittrande gör det svårt för Fingerprint”

Otroligt olyckligt. Storägaren Johan Carlströms twitterprofetia om omsättningsutvecklingen i Fingerprint är helt omöjlig att värdera, och det finns inget gott i twittrandet, tycker Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.


”Det finns inget som är bra med twittrandet”, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet. Foto: Daniella Backlund

Fingerprints tidigare vd och storägare Johan Carlström har just slutat som affärsutvecklare i bolaget, efter att hans position kritiserats. Ändå kan han inte hålla sig ifrån twittrandet. Han skriver att han han tror att omsättningen kommer att öka med mellan 50 och 80 procent nästa år.
– Det finns inget som är bra med det. Det är otroligt viktigt att all information kommer från bolaget. Nu är det svårt att veta hur mycket hur mycket information han har, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.
För en vanlig aktieägare går det helt enkelt inte att värdera informationen, konstaterar han.
– Han borde inte ha mer information än en vanlig aktieägare. Men man vet inte, han har ju jobbat i bolaget.
Johan Carlströms twittrande gör det svårt för bolaget, tycker han. Men det är svårt för Fingerprint att agera.
– De kan inte göra något nu, han är ju bara aktieägare numera. Men risken är att han sitter på alldeles för mycket information, men det får han inte läcka, säger Joakim Bornold.

Twitterinlägget:

"Alla letar tillväxt! Klassiskt jag ser inte skogen för alla träd citat" FPC växte 1145% 2015, gissningsvis 148-170% i år & 50-80% nästa år🎯
Joacim Olsson, vd i Aktiespararna, tycker också att twittrandet är direkt olämpligt.
– Såvitt jag kan se eller bedöma utifrån den information jag har nu så är det inget legalt felaktigt i det han gör. Men jag tycker att det är uppenbart olämpligt med tanke på hans bakgrund i bolaget, säger han.
Han tycker att alla personer i ledande ställning ska vara mycket försiktiga med vad de kommunicerar.
– Det här är inte ett beteende som jag rekommenderar.
Frågan är hur en vanlig aktieägare ska förhålla sig till informationen.
– Den ska ses som en sia om utvecklingen, precis som andra sior, säger Joacim Olsson.
– En del aktieägare gillar honom. Jag förstår att det finns en stor skara som följer honom, säger Joakim Bornold.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar