Zwipe och Fingerprint Cards ingår strategiskt samarbete
Två ledande biometribolag ska öka marknaden för smarta kort
Zwipe, A.S.och Fingerprint Cards (FPC) - två ledare inom utveckling och leverans av biometrisk autenticeringsteknik tillkännager idag ett strategiskt samarbete. Företagen kommer tillsammans att ta en ledande roll i att utveckla marknaden för biometriska, smarta kort i betalningsindustrin samt samarbeta kring gemensamma aktiviteter och industriledarskap.
Zwipe har utvecklat och introducerat världens första biometriska system som uppfyller de tuffa krav på tunn formfaktor som finns på betalkort. Tack vare sin unika energisnåla teknologi fungerar det kontaktlösa kortet utan batteri och tar istället den energi som krävs från betalningsterminalen via NFC (Near Field Communication).
Genom att använda en energisnål sensor med hög prestanda från Fingerprint Cards har lösningen bevisat sin kapacitet i pilottester som utförts av banker och ledande aktörer i betalningsbranschen.
"Zwipe och Fingerprint Cards (FPC) har haft en nära relation i flera år under en fas då Zwipe har förberett sitt erbjudande för storskalig kommersiell lansering. FPC upplever starkt momentum och det var logiskt för Zwipe att samarbeta med FPC för att öka marknadsmottagligheten inom den biometriska kategorin av den snabbt växande marknaden för smarta kort", säger Kim Kristian Humborstad, grundare och VD för Zwipe.
Zwipe finns redan representerade på den snabbt växande marknaden för passerkontroll med sin produkt Zwipe Access och har genomfört flera pilottester inom bank- och betalkortsmarknaden.
"Med Zwipe och FPC:s respektive starka marknadspositioner var ett samarbete inriktat mot specifika marknader naturligt", tillägger Jörgen Lantto, VD för Fingerprint Cards (FPC). "FPC:s ledande och extremt energisnåla touchsensor-teknologi i kombination med Zwipes teknologi skapar ett mycket övertygande gemensamt erbjudande. Vi ser fram emot att stötta Zwipe i att ta en ledande position inom biometriska smarta kort".
Det strategiska samarbetet mellan Zwipe och FPC kommer att innebära gemensamma marknadsaktiviteter i samband med evenemang och lanseringar av produkter relaterade till smarta kort. Detta inkluderar den kommande Mobile World Congress (MWC) som hålls i Barcelona mellan den 22-25 februari. Zwipe och FPC kommer även att lyfta fram varandras teknik och fördelar i strategiska kundprojekt för att ytterligare möjliggöra för båda bolagen att gemensamt driva på sina insatser och investeringar för att skapa värde.
För mer information, vänligen kontakta:
Kirsten Pflomm, Zwipe, +1 401 369 1021, kirsten@zwipe.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar