BARCELONA (Direkt) Det strategiska samarbete kring så kallade smarta kort med den norska korttillverkaren Zwipe, som Fingerprint Cards aviserar i samband med årets mobilmässa, handlar om en intensifiering av ett redan existerande samarbete, en intensifiering som särskilt avser marknadsföringen.
Det säger Fingerprints vd Jörgen Lantto i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt under Mobile World Congress i Barcelona.
"Vi och Zwipe har varit publika med att vi har ett samarbete sedan 2013. I dagsläget har vi kommit längre vad gäller produktutvecklingen, men där är Zwipe vår kund och det är därför upp till dem att prata om exakt hur långt de kommit med sin produktutveckling", inleder han, och fortsätter:
"Men vi kan också genom det intensifierade samarbetet gemensamt bygga marknaden. Vi kan få enheter från Zwipe som vi kan använda för att demonstrera teknologin för olika aktiviteter, och på så sätt förstärka marknadsföringen."
Jörgen Lantto plockar fram ett plastkort ur fickan. Kortet är märkt Zwipe och har en sensor från Fingerprint Cards inbyggd.
"Det här är en fullt fungerande enhet, det finns inte så många i dag, och det är ett exempel på vad vi nu kan marknadsföra mot kund", förklarar han.
Under hösten 2014 gick Zwipe och Mastercard ut gemensamt med ett kort med inbyggd sensor, där Zwipe var publika med att sensorerna kom från Fingerprint Cards. Jörgen Lantto vill i dag inte säga hur det går med detta projekt: det är upp till Zwipe och/eller Mastercard att berätta om lanseringstidpunkter och annat, låter han förstå (Nyhetsbyrån Direkt söker dem för kommentarer).
I övrigt säger Jörgen Lantto att Fingerprint har fler än en samarbetspartner inom smarta kort, och påminner om sitt tidigare budskap kring denna nisch: bolaget räknar med de första kommersiella lanseringarna av smarta kort under 2016, om än utan att det lär bli en stor andel av intäkterna under året.
Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar