Samsung halkade i fjärde kvartalet ned till en tredjeplats på
smartphonemarknaden i Kina. Det sydkoreanska bolaget hade en marknadsandel
på 9,8 procent medan Apple knep 10,9 procent. Det visar statistik från
Strategy Analytics, skriver Korea Bizwire.
smartphonemarknaden i Kina. Det sydkoreanska bolaget hade en marknadsandel
på 9,8 procent medan Apple knep 10,9 procent. Det visar statistik från
Strategy Analytics, skriver Korea Bizwire.
Kinesiska Xiaomi gick om Samsung redan i tredje kvartalet och var kvar i
toppen även i slutet av 2014. För helåret 2014 var Samsung dock fortfarande
störst med en andel på 13,8 procent, strax före Xiaomis 13,6 procent och
Apple med sina 7,3 procent.
Samsung jagas samtidigt av flera andra kinesiska bolag, inte minst Huawei
och Lenovo vars marknadsandelar i fjärde kvartalet var 9,7 respektive 9,1
procent.
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se, 0701-15 39 64
Nyhetsbyrån Finwire
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar