Huaweis försäljning av smarta mobiler ökade med 29 procent till 139 miljoner enheter i fjol, samtidigt som marknaden totalt sett stagnerade. Omsättningen för den del av Huawei som tillverkar och säljer konsumentprodukter steg med 42 procent, skriver Financial Times.
Huawei räknas som nummer tre på den globala marknaden för smarttelefoner, efter sydkoreanska Samsung och amerikanska Apple. Under tredje kvartalet i fjol uppgick marknadsandelen till 9,3 procent, enligt analysföretaget IDC. Och bolaget räknar med att den kraftiga framryckningen på marknaden ska fortsätta.
"Vi vill bli nummer två under de kommande två åren. Inom fem år vill vi bli nummer ett, sade konsumentdivisionens vd Richard Yu till reportrar efter ett framträdande under den pågående elektronikmässan CES i Las Vegas, USA, enligt nyhetsbyrån AFP."
Han viftade bort den kritik som framförts i framför allt USA om Huaweis påstådda band till den kinesiska regeringen.
"Vi har inte några relationer med någon regering, sade Yu, och tillade att Huawei är ett privat bolag som ägs av de anställda."
Omsättningen för hela Huawei, som även tillverkar telekominfrastruktur och därmed konkurrerar med svenska Ericsson, beräknas ha ökat med 32 procent 2016 till motsvarande 680 miljarder kronor, avslöjade bolaget nyligen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar