FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 26 januari 2017

FPC satsar på IoT-produkter och dubblerar personalstyrkan


Fingerprint Cards är den ledande leverantören av fingeravtrycksläsare och positionerar sig nu för bredare utveckling av biometri. Under 2017 satsar man på innovationer inom IoT, pc-produkter och rekrytering.


Den som är intresserad av innovativa betal- och säkerhetslösningar har inte kunnat undgå det svenska techbolaget Fingerprint Cards. Deras lösningar för fingeravtrycksläsare används i dag av sju av världens tio största mobiltelefontillverkare.

Senast i slutet av december 2016 skrev Fingerprint Cards ett avtal med den koreanska elektronikjätten Samsung. Denna gång hamnar bolagets fingeravtrycksläsare i Samsungs pc-produkter. Först ut är Samsungs nya bärbara datorserie Notebook 9, som är utrustad med Fingerprint Cards touch-sensor FPC1025.

Avtalet med Samsung påverkade Fingerprint Cards aktiekurs positivt. Bolagets aktie har en historik med en kraftigt stigande kurs, men också mycket snabba upp- och nedgångar.

Fingerprint Cards nya vd, Christian Fredrikson, är positiv till bolagets framtid, men vill inte kommentera förändringen på börsen.

– Att bevaka aktiepriset  på börsen är inte mitt uppdrag som vd. Däremot är mitt uppdrag att driva bolaget och våra innovationer framåt och att se till att vi attraherar kompetent personal, säger han.

Innovationer driver utvecklingen
Under 2017 gör Fingerprint Cards en extra satsning på att öka personalstyrkan. Det närmaste året förväntar man sig en dubblering av antalet medarbetare.

– Vår strategi är att bli det världsledande biometribolaget. För att komma dit måste vi dominera på området, vilket kräver att vi har kompetenta medarbetare. Mobilbranschen är en otroligt tuff bransch där man hela tiden behöver bevisa att man håller måttet genom nya innovationer. Det är alltid lättare att komma upp på toppen än att hålla sig kvar där, säger Christian Fredrikson och tillägger:
– Man vinner inte i varje situation, men man kan alltid lära sig, innovera och bli ännu bättre.

Pontus Jägemalm, Senior Vice President R&D på Fingerprint Cards, håller med.
– Vi har lång erfarenhet inom touchteknik, vi har utvecklat produkter inom området i arton år. Det innebär att vi har samlat på oss mycket systemkunskap och personal med kompetens inom biometri, vilket i sin tur gör att vi i dag kan leverera kompletta och innovativa lösningar till kunden. Inom vår bransch är innovation och volymleveransförmåga det som räknas. För att kunna fortsätta leverera det till våra kunder behöver vi fortsätta attrahera kompetenta medarbetare.

Global satsning
I skrivande stund uppskattar Fingerprint Cards att de har mellan tio och tjugo konkurrenter på marknaden för biometri- och Internet of Things-lösningar, IoT. Och hela tiden dyker det upp nya uppstartsföretag, men det är bara ett fåtal av konkurrenterna som ännu kan ses som ett hot.

En av Fingerprint Cards fördelar mot konkurrenterna är en god lönsamhet och stark kassa. Därför satsar man hårt på att expandera globalt.

– Vi har en strategi att expandera. Våra innovationer bevisar att biometrilösningar som kommer från de nordiska länderna kan konkurrera med jättarna i Asien och USA. Vi har något unikt här i Norden, ett driv som ger stora avtryck på utvecklingen och det ska vi vara stolta över. Utvecklingen av exempelvis fingeravtryckssensorer har bara börjat. Men hur unika vi än må vara på den europeiska marknaden kan vi aldrig slappna av, vi måste hela tiden leverera bättre och smartare produkter som bevisar att vi kan mer än bara en sak, säger Christian Fredrikson.

Med detta som facit i hand satsar Fingerprint Cards på att även bli ledande inom andra segment. Under sin kapitalmarknadsdag i december 2016 gick man ut med en målsättning om att ha över 50 procent av den adresserbara marknaden när bolaget går in i 2017.

Smarta kort och IoT-produkter
Utöver att etablera sig på marknaden för pc-produkter utvecklar Fingerprint Cards även sensorer till smarta kort för kontaktlösa betalningar. Tanken är att konsumenten bara ska behöva sätta sitt finger på det smarta betalkortet och kunna genomföra säkra köp i såväl fysiska affärer som i webbutiker.

Under de kommande åren satsar bolaget också på utvecklingen av IoT-produkter.
– Vår mission är att göra människors vardag enklare. I dag har många tjugo till trettio olika koder eller apparater att hålla reda på varje dag. Om några år kommer denna siffra vara uppe i närmare 500 koder om dagen, säger Pontus Jägemalm och understryker vikten av digital säkerhet.

– Ju fler lösenord vi människor behöver komma ihåg, desto mer tenderar vi att välja koder som är lätta att hacka eller på andra sätt komma åt. Internet of Things får inte förvandlas till Internet of Threaths – då har vi missat poängen.

Dagsleverans av en miljon sensorer
Fingerprint Cards jobbar därför kontinuerligt med att förbättra prestandan i sina produkter, exempelvis genom snabbare och mer exakt bildigenkänning samt bättre avläsning av fingeravtryck i blöta och varma väder.

Målet är att användarna ska känna att Fingerprint Cards lösningar är säkra och enkelt kan kopplas på med fler funktioner. Man tittar också på ny teknik som gör det möjligt att exempelvis läsa fingeravtryck genom glas och därmed kunna integrera fingeravtrycksläsaren med displayen.

– Det är nog inte många som känner till att vi dagligen levererar mer än en miljon sensorer till sju av de tio största mobiltelefonleverantörerna i världen. Det kräver att vi alltid står på tå och kontinuerligt lyckas leverera innovativa lösningar som förbättrar kundens upplevelse, säger Pontus Jägemalm.

Hur viktigt är det för er med kundnöjdhet?
– Oerhört viktigt, för att inte säga avgörande. Det som förstör många bolag är när de tappar relationen till kunderna och slutar tänka på att det är kunden som betalar deras löner. Därför ser vi till att jobba nära kunden, ha hela arbetslag på plats och flyga in experter om det behövs, säger Pontus Jägemalm.
– Att uppfylla kundens krav är lika viktigt. När vi till exempel diskuterade med en kund så ville de varken ha en sensor på baksidan eller framsidan av telefonen, och då var vår innovation av en smal sensor för sidan av telefonen den perfekta lösningen.

På vilket sätt påverkar er personal bolagets utveckling framåt?
– Lösningar i mobiltelefoner är ganska komplexa. De ingående komponenterna måste ha bra kvalitet för att det ska bli en bra helhet. För att klara dessa höga krav behöver vår personal ha hög kompetens inom området och tycka om vad de gör. Mycket av vår verksamhet är byggd på driv och passion. Det kan nog alla som jobbar eller har jobbat hos oss intyga.

Christian Fredrikson, vad är ditt nästa steg som vd för Fingerprint Cards?
– Att fortsätta skapa värden för bolaget som följer vår satta strategi. Det är mycket svängningar i branschen, det har det alltid varit och branschen är känd för det. Därför tror jag på att expandera med det som ligger nära bolagets DNA. Det innebär att vi framöver kommer att organisera oss lite annorlunda och därmed behöva rekrytera fler duktiga medarbetare.


FAKTA: Fingerprint Cards
Fingerprint Cards utvecklar och levererar teknologi inom fingeravtrycksbiometri: sensorer, biometriska processer och moduler.
Bolaget startades 1997 och har kontor i Göteborg, Malmö, Stockholm, Linköping, Köpenhamn, ett flertal platser i Asien och San Jose.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar