FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

onsdag 12 augusti 2015

Lenovo

Lenovo Group Ltd.
联想集团有限公司
Lenovo Logo.svg
Org.nrSEHK: 0992
HuvudkontorPeking,  Kina
Antal anställda35 026 (2013)
Historia
Grundat1984
Tidigare namnLegend
Övrigt
Webbplatswww.lenovo.com

Lenovo Group Limited, är Kinas största och sedan 2013 världens största PC-tillverkare[1][2]
Företagets produkter innefattar bland annat bärbara datorer i serierna ThinkPad och IdeaPad, men bolaget utvecklar, tillverkar och marknadsför även stationära persondatorer, arbetsstationerservrar, lagringsenheter, bildskärmar, projektorer, IT-programvara och tillhörande tjänster. Verksamheten bakom ThinkPad har flest internationella patent av alla PC-tillverkare.
Lenovo marknadsför sina produkter direkt till konsumenterna, såväl små och medelstora företag som stora företag, samt genom onlineförsäljning, egna butiker (i Kina enbart), men har även en återförsäljarkedja.
Företaget är störst på persondatorer i Kina, med 28,6 procents andel av den kinesiska marknaden, enligt analysföretaget IDC i juli 2009.[källa behövs] Företaget omsatte USD 14,901 miljarder för räkenskapsåret som slutade 2008/2009 (slutar den 31 mars 2009).
Sin huvudsakliga verksamhet har Lenovo för närvarande i PekingNorth Carolina (USA) och Singapore, med forskningscentra på dessa platser, liksom i ShanghaiShenzhenXiamen och Chengdu i Kina och Yamato i Kanagawaprefektur, Japan.

Historik[redigera | redigera wikitext]

Företaget grundades 1984 och införlivas 1988 med företaget Legend i Hong Kong.
2004 köpte företaget IBM:s pc-tillverkning för 1,25 miljarder dollar.[3] 650 miljoner betalades kontant och resten med aktier i företaget, vilket gav IBM 18,9 procent av aktierna. Under 2005 blev företaget världens tredje största pc-tillverkare. Till en början fortsatte Lenovo att sälja datorer under varumärket IBM men numer bär alla det egna namnet.
Den 27 november 2009 tillkännagav Lenovo Group att man hade för avsikt att köpa Lenovo Mobile Communication Technology. Lenovo Mobile rankas nu[när?] som tredje störst på marknaden för mobiltelefoner i Kina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar