STOCKHOLM (Direkt) Den teknik med autentisering i sensorn i stället för i "hostmiljön" som Fingerprint Cards-konkurrenten Synaptics lanserade på torsdagen finns redan i Fingerprints sortiment, men vid användning i telefon har kunderna föredragit Fingerprints "match in host"-teknik.
Det säger Fingerprints vd Jörgen Lantto till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen, apropå konkurrenten Synaptics pressmeddelande på torsdagen om en så kallad "match-in-sensor"-lösning i stället för "match-on-host", det vill säga autentiseringsalgoritmer lagrade i sensorn i stället för i omgivande teknik, typiskt sett mobiltelefonens applikationsprocessor.
"Kunderna har säkert tagit Synaptics lösning i beaktande när de valt oss; jag är övertygad om att Synaptics har varit hos dem och försökt sälja in sin lösning innan gårdagens pressmeddelande om lansering, men kunderna har ändå valt oss", säger han.
Fingerprint Cards har själv sedan tidigare motsvarande teknik och använder den i sensorer för produkter med mindre kraftiga processorer än mobiltelefoner, till exempel dörrlås, enligt Jörgen Lantto.
Varför använder ni i så fall inte tekniken i mobiltelefoners sensorer?
" Denna typ av algoritmer utvecklas och förbättras hela tiden, och det blir väldigt besvärligt med fortlöpande uppgraderingar av telefonen om algoritmerna sitter isolerade i sensorn", säger han, och fortsätter:
"Ta Apple till exempel: det kommer uppgraderingar av deras operativsystem iOS fortlöpande, och de nämner ofta att de gjort prestandaförbättrande uppgraderingar av sin fingeravtrycksfunktion Touch ID också. Sådant är svårt att åstadkomma när sensorn innehåller för mycket av mjukvaruufunktionaliteten."
Han sammanfattar med att Fingerprint och deras kunder har bedömt att fördelarna hos tekniken med autentisering i telefonens processor, "match-in-host", överväger nackdelarna, och det finns inget fundamentalt skäl, såsom att Fingerprints utvecklare inte har kommit på hur man ska utveckla "match-in-sensor", bakom att Fingerprints mobiltelefonsensorer inte fungerar så.
Efter Synaptics pressmeddelande på torsdagen spekulerades på vissa håll i marknaden i huruvida tekniken skulle kunna få Fingerprintkunder att återkalla order på grund av den nya teknikens företräden, och huruvida sådana order är juridiskt bindande.
Är de ordrar ni aviserat juridiskt bindande för kunderna?
"Ja, absolut."
Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar