En veckas semester i Blekinge, totalt bortkopplad från internet och börsen, gjorde gott. Kiss spektakulära scenshow och Rush fantastiska audiovisuella upplevelse är dock ingenting i jämförelse med den jordbävningsliknande nyhet Fingerprint Cards kablade ut under min semestervistelse i Rock-Norje.
Egentligen är det inte förvånande att Microsoft vill byta ut PIN-koder och lösenord med fingerigenkänningsteknik då t ex PayPal, Intel och IBM redan förutspått att detta kommer att ske och då det finns en efterfrågan för säkrare lösningar samt enklare lösenordshantering. Det är inte heller förvånande att Microsoft väljer Fingerprint Cards som partner då företaget sedan Authentec blev uppköpt av Apple befunnit sig i en unik position. Det som däremot är en aning förvånande är att Microsoft vill använda kapacitiva areasensorer istället för linjesensorer då areasensorer är väsentligt dyrare. Microsoft är dock ute efter användarvänligheten där areasensorerna överträffar linjesensorerna och de kommer därför att uppmana tillverkarna av datorer, surfplattor och mobiler att integrera areasensorer vilket ger svindlande affärsmöjligheter för Fingerprint Cards.
Företagets vd Johan Carlström ser nu också framför sig en miljardomsättning – i dollar! Anledningen är att FPC:s kommande skräddarsydda areasensor för Windows-baserade enheter bedöms kosta 5-7 usd/st. När jag tidigare ”missbrukat” räknesnurran för att få en inblick i kommande års omsättningar har jag räknat med att linjesensortekniken till BTP:n, med ett pris kring 50-70 cent, skulle stå för ca 90 procent av försäljningen och att den paketerade linjesensorn, med ett pris kring 2 usd, skulle bidra till resterande del. Eftersom Microsoft nu alltså kommer att uppmana alla tillverkare av Windows-baserade datorer, surfplattor samt mobiler, att integrera fingersensorer i kommande lanseringar och då naturligtvis Microsoft själva lär integrera areasensorn i sina egna produkter, t ex deras spelkonsol Xbox, är vi naturligtvis tvungna att justera beräkningarna med hjälp av multiplikationsknappen!
Fingerprint Cards VD avslöjar till nyhetsbyrån SIX att det år 2015 kan röra sig om 500 – 1 000 miljoner enheter. Eftersom företaget är först ut på banan med en skräddarsydd teknik och då konkurrenterna är få, bör marknadsandelen ligga på minst 50 procent. Räknar vi då försiktigt med 200 miljoner enheter med FPC:s areasensor och ett genomsnittspris på 4 usd talar vi om en försäljning på drygt 5 miljarder kronor. Till detta skall vi även addera försäljningen av linjesensorer tillsammans med linjesensortekniken till BTP:n, samt troligtvis en hel del småplock, t ex algoritmer för secure elements i chip. Blir vi då en aning mer offensiva indikerar räknesnurran en möjlig uppnåbar försäljning på 6 – 10 miljarder kronor! Detta känns naturligtvis som en saga men det viktiga i dagsläget är ju inte huruvida Fingerprint Cards kommer att uppnå detta utan snarare att kommande nyheter om nya Design Wins och partnerskap tillsammans med allt mediabrus kring tekniken och VD:s uttalande om miljardomsättning i dollar, i allt högre grad kommer att förföra aktiemarknaden att tro uträkningarna kan infrias och således medföra en högre aktiekurs.
Idag värderas Fingerprint Cards i nivå med vad Apple ifjol betalade för Authentec. Detta var alltså vad Apple betalade innan startskottet gått vilket dock Apple själva orsakade. Börsvärdet är givetvis högt sett till nuvarande försäljning men samtidigt lågt om alla pusselbitar faller på plats. Det finns ju trots allt en ”risk” att accelerationen avseende marknadspenetrationen av tekniken når överljudsfart.
Amerikanska institutioner uppges också fortsätta tanka aktier för fullt vilket givetvis är högintressant, dels tack vare nuvarande värdering och dels då det väcker spekulationer om att en kommande budgivare på hela bolaget positionerar sig. VD svarar också kryptiskt till nyhetsbyrån SIX angående bud-propåer: ”Det kanaliseras genom Piper Jaffray. Jag kan inte kommentera om vi fått några inviter historiskt”.
Piper Jaffray är FPC:s finansiella rådgivare för för bl a förvärv men var också ifjol rådgivare åt Authentec i samband med Apple:s budgivning på sensortillverkaren. Detta tillsammans med att VD avböjer att kommentera eventuella bud-propåer ger en stark signal om att det finns friare i kulisserna vilket knappast är förvånande. I allmänhet brukar ju företag i tätposition med en spjutspetsteknik slukas upp av någon jätte och det finns ju en uppenbar risk att priset fortsätter att trissas upp tack vare börsnoteringen varför ett eventuellt bud bör anses som högaktuellt alla dagar i veckan. Avtalet med Microsoft stärker också definitivt tron om att fingeravtryckssensorer kommer att bli standard i mobila enheter varför inte heller Fingerprint Cards prognos angående marknadsandelar och marknadspenetration av tekniken känns så fantasifull. Enbart referensvärdet att Microsoft valt ut Fingerprint Cards är ju av viss magnitud inför upphandlingar inom andra applikationsområden.
Det jag däremot är orolig över är branschkollegan Precise Biometrics. Microsoft vill nu införa virtuella smarta kort för autentisering vilket tillsammans med att mobiltillverkarna integrerar fingersensorer i mobiler och tablets kan göra Precise Biometrics mobilskal och flaggskeppsprodukt,Tactivo, helt överflödig. Därmed vill jag varna för att Tactivo kan bli en dagslända vilket jag tidigare varit rädd för. Det behöver dock inte innebära en dålig kursutveckling för aktien på kort sikt då biometrihypen lär fortsätta. Fingerprint Cards är dock det naturliga förstahandsvalet tack vare företagets framgångar och den branschkompetens ledningen sitter med. Vi får hoppas Solrosen förhandlar bra med potentiella budgivare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar