FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 26 februari 2015

Jörgen Lantto i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

STOCKHOLM (Direkt) Fingerprint Cards nuvarande justerade bruttomarginal på 44 procent är rimlig att vänta sig även framöver, åtminstone under 2015.



Det säger fingersensorbolagets tillförordnade vd Jörgen Lantto i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på torsdagen, efter bokslutskommunikén och tre dagar innan han ska åka till Barcelona och årets Mobile World-mässa.

"Jag tror att den nivå vi ser nu kommer att hålla i sig under åtminstone ett tag, men givetvis kan det finnas kvartalsfluktueringar", säger han i en vad gäller prognoser återhållsam intervju.

Nivån, 44 procent, var den lägsta sedan början av 2013 och tyngdes bland annat av en viss mixeffekt i form av fler olönsamma swipesensorer på bekostnad av touch.

"Men touch börjar ta över en växande del av tillväxten, då kunderna nu är mer redo för det efter att Apple gick i bräschen med sin senaste Iphone", bedyrar Jörgen Lantto, och påminner om Fingerprints mål att stå för hälften av marknaden för touchsensorer utanför Apple 2015.

I fjol var målet 60 procent, något Fingerprint Cards nådde med råge enligt Jörgen Lanttos antaganden: det fanns tre telefoner på marknaden med touchsensorer varav två var utrustade med Fingerprint Cards-teknik och en sålt stora volymer, medan den tredjes försäljning var svårmätbar eftersom telefonen är svåråtkomlig.

En tydlig och upprepad förutsägelse finns dock i bokslutsrapporten: försäljning på över 1 miljard kronor under 2015, vilket vore mer än fyra gånger så mycket som 2014.

Jörgen Lantto säger att det troligen handlar om en jämn sekventiell tillväxt från ett första kvartal i nivå med det senaste, och att det inte är någon speciell sensor eller mobiltelefon som kommer att lyfta Fingerprint, utan en bred palett.

"Vi har sensorer som täcker många olika sorters lösningar i telefonerna, så det är inte säkert att en viss sensor bär så mycket mer försäljning än någon annan. Alla våra lösningar säljer bra, och det är ganska jämnt fördelat mellan dem", säger Jörgen Lantto.

Att försäljningen under det sista kvartalet med 105 miljoner kronor hamnade i nedre delen av det intervall Fingerprint hade guidat för, 100-200 miljoner kronor, tillskriver han förskjutningseffekter, utan att bli särskilt specifik kring om några särskilda modeller eller tillverkare vilat på hanen.

"Vi pratar inte om kunders namn, men vi är inne i en fas där de flesta stora leverantörer är på väg att införa fingeravtrycksteknologi. Vissa ligger tidigare, andra senare", konstaterar han, och tillägger att år 2015 har börjat enligt plan.

Fingerprint Cards gör alltjämt förlust, 2014 med 147 miljoner kronor (-33), och huruvida det förutspådda försäljningslyftet i år kommer att ändra på den saken går Jörgen Lantto inte in på. Men han säger att de rekryteringar som gjordes 2014, då bolaget gick från 80 till 175 sysselsatta inklusive konsulter, gör att organisationen nu är redo för den stora tillväxten.

"Organisationen behöver inte växa i år i samma grad som vi gjort tidigare, vi är väl dimensionerade nu", säger han.

Även finansiellt har bolaget sitt på det torra, menar han, trots nästan halverad kassa under det senaste kvartalet.

"Vi har inga planer på att ta in mer kapital", säger Jörgen Lantto, som inte vill avslöja mer om Barcelonaplanerna än att Fingerprint Cards ska visa upp sina sensorer där.

"Vi kommenterar aldrig framtida kundlanseringar och rykten om våra kunders lanseringar", besvarar han sålunda frågan om Samsungs nästa flaggskeppsmobil innehåller någonting från Fingerprint Cards.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar