BARCELONA (Direkt) Det kinesiska biometribolaget Goodix, som konkurrerar med Fingerprint Cards, har tagit marknadsandelar, framförallt på hemmamarknaden Kina.
Vi tar marknadsandelar och i Kina är vi nära att bli nummer ett, om vi inte redan är det, säger Goodix globala marknadschef, Brian Daly, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen i samband med telekommässan MWC i Barcelona.
Han påpekar att om Goodix blir störst i Kina, är bolaget på god väg att bli störst även globalt eftersom Kina är den största marknaden för fingeravtryckssensorer.
Vi har gjort bra ifrån oss i Kina och i Taiwan. Nu ska vi gå utanför hemmamarknaden och siktar in oss på USA, Korea och Japan, säger Brian Daly, som själv är baserad i USA.
Goodix har nu också kommit in på Huawei. I sina nya P10-telefoner har Huawei fingeravtryckssensorer för placering under glas från Goodix och från Fingerprint Cards, så kallad dual-sourcing då man använder flera leverantörer.
Huawei P10 är en riktig strategisk vinst för oss, säger Brian Daly.
Utan att gå in på marknadsandelar eller tillväxttakt säger han att Goodix räknar med att fortsätta att stärka sin position genom konkurrenskraftiga produkter. Brian Daly lyfter fram bolagets sensor under glas samt den nya sensorn In-display, det vill säga integrerad i skärmen på mobilen, som presenterades vid MWC på måndagen.
Enligt Goodix är In-display-sensorn världens första sensor som integreras i Amoled-skärmar på mobiltelefoner. Brian Daly bedömer att Goodix är först ut med en In display-lösning bland de största aktörerna, eftersom han inte har sett någon sådan lösning från varken Fingerprint Cards eller Synaptics.
In-display kommer att bli en avgörande produkt i marknaden nästa år. Oppo och Vivo var de två snabbast växande mobilmärkena förra året och de har båda Amoled-displayer, säger han.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar