Carnegie rankas som nummer ett bland aktiemäklarhusen. Men företaget tjänar stora pengar på att ge kunderna usla råd.
Nu kommer boken som avslöjar finansbranschens värsta ruinmakars.
- Läser man Carnegies månadsbrev så är företaget en pr-byrå för hela marknaden. I vissa fall har man gett köpråd ända fram till konkursen, säger ekonomijournalisten Lars Ohlson.
I boken "Ruinmakarna" som kommer ut inom kort beskriver han hur Carnegie under de senaste årens börsras hela tiden uppmanat sina kunder att köpa ännu mer aktier.
Småföretagare och vanliga löntagare har förlorat sina besparingar. Samtidigt som aktiemäklare, analytiker och företagsledningen tjänat mångmiljonbelopp.
Framför allt är det systemet med courtage - provision på utförda affärer - som Lars Ohlson angriper.
Carnegie och andra aktiemäk-larhus tjänar pengar oavsett om deras råd är bra eller dåliga. Huvudsaken är att kunderna köper eller säljer aktier.
Inte ett enda av Carnegies råd "starkt köp" har slagit in i år.
I april var samtliga 91 rekommendationer riktigt dåliga affärer.
De senaste två åren har Carnegie gett 90-talet köprekommendationer i varje månadsbrev. Men bara fyra eller fem säljrekommendationer i månaden. De positiva tongångarna ändrades inte när börsen började dala i mars 2000.
Mellan mars och juli i år föll börsen nästan konstant.
Ändå gav Carnegie 90 köprekommendationer. Av dessa utvecklades 84 dåligt. På hela året har inte ett enda "starkt köp" klarat förväntningarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar