(Direkt) Om några veckor kommer Jörgen Lantto lösa in 920.000 optioner till aktier
och då bli en av Fingerprints största ägare. Antalet kan jämföras med hans 7.300
aktier i dag, eller med bolagets aktiestock på 63,6 miljoner aktier.
och då bli en av Fingerprints största ägare. Antalet kan jämföras med hans 7.300
aktier i dag, eller med bolagets aktiestock på 63,6 miljoner aktier.
Huruvida han avser sälja aktier vill Jörgen Lantto inte kommentera, men han
bedyrar att han är en "väldigt starkt committad framtida ägare och har inga planer
att sälja några aktier i dag", och några avsikter att trappa ned finns inte.
bedyrar att han är en "väldigt starkt committad framtida ägare och har inga planer
att sälja några aktier i dag", och några avsikter att trappa ned finns inte.
"Nej. Det här är en rolig och spännande bransch och vi är ett bolag som lyckats bra,
så det är väldigt motiverande att jobba kvar i bolaget", säger Lantto till
Nyhetsbyrån Direkt under årets Mobile World Congress.
så det är väldigt motiverande att jobba kvar i bolaget", säger Lantto till
Nyhetsbyrån Direkt under årets Mobile World Congress.
LÄS MER: Fingerprints vd: "Vi är marknaden"
Nyhetsbyrån Direkt träffar Jörgen Lantto i bolagets mötesrum en bit från bolagets
monter på den enorma mässan som är fyra gånger så stor som Stockholmsmässan
i Älvsjö.
monter på den enorma mässan som är fyra gånger så stor som Stockholmsmässan
i Älvsjö.
Jörgen Lantto berättar att han än så länge inte ser några tecken på konsolidering
eller utslagning bland fingersensortillverkare, men anser det vara en tidsfråga
innan de som ännu inte lyckats slå igenom ger upp.
eller utslagning bland fingersensortillverkare, men anser det vara en tidsfråga
innan de som ännu inte lyckats slå igenom ger upp.
"Vi har än så länge inte sett att några bolag ger upp sina försök, men det är rimligt
att tänka sig att de som hittills inte lyckats kan få svårt att kämpa på om tolv månader
eller så. Man måste hitta pengar någonstans, och om det inte kommer från intäkter
och vinst krävs externa tillskott. Har de hållit på i flera år utan att lyckas blir det svårt",
säger han och nämner "våra norska kolleger" - Idex och Next - som exempel på
sådana aktörer.
att tänka sig att de som hittills inte lyckats kan få svårt att kämpa på om tolv månader
eller så. Man måste hitta pengar någonstans, och om det inte kommer från intäkter
och vinst krävs externa tillskott. Har de hållit på i flera år utan att lyckas blir det svårt",
säger han och nämner "våra norska kolleger" - Idex och Next - som exempel på
sådana aktörer.
Tidigare i februari signalerade halvledartillverkaren Qualcomm en ökad förvärvsaptit,
och åtminstone en analytiker pekade ut Fingerprint Cards som ett tänkbart
förvärvsobjekt. Jörgen Lantto vill inte kommentera huruvida Fingerprint Cards har
uppvaktats av några friare: det är en ägar- och styrelsefråga, säger han.
och åtminstone en analytiker pekade ut Fingerprint Cards som ett tänkbart
förvärvsobjekt. Jörgen Lantto vill inte kommentera huruvida Fingerprint Cards har
uppvaktats av några friare: det är en ägar- och styrelsefråga, säger han.
Under årets mobilmässa aviserade Fingerprint Cards det strategiska samarbetet
kring så kallade smarta kort med den norska korttillverkaren Zwipe. Jörgen Lantto
berättar att det handlar om en intensifiering av ett redan existerande samarbete,
en intensifiering som särskilt avser marknadsföringen.
kring så kallade smarta kort med den norska korttillverkaren Zwipe. Jörgen Lantto
berättar att det handlar om en intensifiering av ett redan existerande samarbete,
en intensifiering som särskilt avser marknadsföringen.
"Vi och Zwipe har varit publika med att vi har ett samarbete sedan 2013. I dagsläget
har vi kommit längre vad gäller produktutvecklingen, men där är Zwipe vår kund och
det är därför upp till dem att prata om exakt hur långt de kommit med sin
produktutveckling", inleder han, och fortsätter:
har vi kommit längre vad gäller produktutvecklingen, men där är Zwipe vår kund och
det är därför upp till dem att prata om exakt hur långt de kommit med sin
produktutveckling", inleder han, och fortsätter:
"Men vi kan också genom det intensifierade samarbetet gemensamt bygga marknaden.
Vi kan få enheter från Zwipe som vi kan använda för att demonstrera teknologin för olika aktiviteter, och på så sätt förstärka marknadsföringen."
Vi kan få enheter från Zwipe som vi kan använda för att demonstrera teknologin för olika aktiviteter, och på så sätt förstärka marknadsföringen."
Jörgen Lantto plockar fram ett plastkort ur fickan. Kortet är märkt Zwipe och har en
sensor från Fingerprint Cards inbyggd.
sensor från Fingerprint Cards inbyggd.
"Det här är en fullt fungerande enhet, det finns inte så många i dag, och det är ett
exempel på vad vi nu kan marknadsföra mot kund", förklarar han.
exempel på vad vi nu kan marknadsföra mot kund", förklarar han.
Under hösten 2014 gick Zwipe och Mastercard ut gemensamt med ett kort med inbyggd sensor, där Zwipe var publika med att sensorerna kom från Fingerprint Cards.
Jörgen Lantto vill i dag inte säga hur det går med detta projekt: det är upp till Zwipe
och/eller Mastercard att berätta om lanseringstidpunkter och annat, låter han förstå (Nyhetsbyrån Direkt söker dem för kommentarer).
Jörgen Lantto vill i dag inte säga hur det går med detta projekt: det är upp till Zwipe
och/eller Mastercard att berätta om lanseringstidpunkter och annat, låter han förstå (Nyhetsbyrån Direkt söker dem för kommentarer).
Jörgen Lantto belyser att Fingerprint har fler än en samarbetspartner inom smarta kort,
och påminner om sitt tidigare budskap kring denna nisch: bolaget räknar med de första kommersiella lanseringarna av smarta kort under 2016, om än utan att det lär bli en stor
andel av intäkterna under året.
och påminner om sitt tidigare budskap kring denna nisch: bolaget räknar med de första kommersiella lanseringarna av smarta kort under 2016, om än utan att det lär bli en stor
andel av intäkterna under året.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar