FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

onsdag 1 mars 2017

Lars Söderfjäll är glad

STOCKHOLM (Direkt) Lars Söderfjell är glad, om än inte särskilt förvånad, över att ha avförts från den ännu pågående förundersökningen om grovt insiderbrott i Fingerprint Cards, och understryker att han är tacksam över att EBM har arbetat förhållandevis snabbt med utredningen.
Det säger en lättad Lars Söderfjell, tidigare styrelseledamot och tills i måndags förra veckan ägare via holdingbolaget Sunfloro i Fingerprint Cards.
Förundersökningen har genomförts fort, och jag är glad över att EBM har prioriterat ärendet. Det är inte ovanligt att sådana här undersökningar drar ut på tiden, säger han till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen.
Han förklarar varför misstankarna uppstod och hur han lyckades skingra dem:
Under perioden före vinstvarningen hade jag haft ett antal kontakter med Carlström. Jag har lämnat förklaringar till de kontakterna, och det har visat sig att de i alla avseenden var legitima. Efter det har man bestämt sig för att lägga ned förundersökningen, säger Lars Söderfjell, och fortsätter:
Jag hade en ganska väl dokumenterad mailkonversation med honom och andra personer som styrkte mitt case.
Han avböjer att utveckla huruvida det var kontakten som sådan som väckte EBM:s misstankar, eller om det var något i kontakten:
Det vet jag inte om jag får kommentera med hänsyn till förundersökningssekretess, så jag avstår från att kommentera det, även om jag vet vad det handlar om.
Lars Söderfjell har ännu inte bestämt sig för vad han ska göra framöver, såsom huruvida han är intresserad av att åter ta anställning i Swedbank, där han var aktiestrateg fram tills nyligen men avgick efter att ekobrottsmisstankarna kom i dagen.
Det här kom i går, och frågan kring vad jag ska göra framöver är alldeles för tidigt väckt, säger han, och tillägger att han nu kommer att kombinera umgänge med sin av den senaste tidens händelser drabbade familj med funderingar kring sin framtida sysselsättning.
Frågan om återinträde i Fingerprint-styrelsen, som han lämnade två dagar efter att han anhölls, besvarar han med att mandatet på grund av avyttringen av Sunfloro-aktier förra veckan inte finns på samma sätt som tidigare, och att det är upp till valberedningen att föreslå styrelse.
Lars Söderfjell-kronologi:
* Juli 2016: rapporterades vara på väg att anställas som aktiestrateg i Swedbank under hösten.
* Oktober 2016: tjänstledig från Swedbank, eventuellt med hänvisning till intressekonflikter på grund av ägandet i Fingerprint Cards, som Swedbank uppgavs vara på väg att ta upp täckning av.
* 23 januari: anhölls av EBM, misstänkt för röjande av insiderinformation
* 24 januari: släpptes, men misstankarna kvarstod
* 25 januari: lämnade Fingerprint Cards-styrelsen
* 3 februari: lämnade anställningen i Swedbank
* 20 februari: sålde sitt innehav i Sunfloro till Johan Carlström
* 27 februari: avfördes från EBM:s utredning om insiderbrott, som dock fortsatte, något som kommunicerades den 28 februari i ett EBM-pressmeddelande

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar