FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

tisdag 24 januari 2017

Advokaten: "I min värld blir det inget mål"



Fingerprint Cards storägare och tidigare vd Johan Carlström anser sig oskyldig till de misstankar som riktades mot honom på måndagen. 
”Allt handlar om ett missförstånd”, säger advokat Per E Samuelson som företräder Johan Carlström.

Hur ställer sig din klient till misstankarna?
”Jag har suttit med under hela polisförhöret nu på morgonen och förmiddagen och kan lova och försäkra att Johan på ett klart och tydligt sätt har klargjort hela händelseförloppet och jag är övertygad om att inget fel har begåtts. Allt handlar om ett missförstånd och det är numera utrett”, säger Per E Samuelson.
Kan du gå in på vad misstankarna handlar om?
”Det skulle jag naturligtvis kunna göra, men jag vill inte göra det av respekt för det arbete som polis och åklagare har att göra. Av det skälet är det olämpligt att gå in på detaljer. Vi är angelägna om att sanningen ska komma fram och vill att åklagare och polis ska hitta till den på rätt sätt.”
Hur reagerade din klient på misstankarna?
”Han känner sig väldigt upprörd och menar att han är utsatt för ett drev av journalister. Tyvärr har det fått med sig att Ekobrottsmyndigheten har vidtagit åtgärder som aldrig hade hänt om skriverierna inte hade ägt rum. Så han är upprörd över den speciella negativa behandling han anser sig få av näringslivsjournalister.”
Gunilla Sandblom, chefsåklagare på EBM:s finansmarknadskammare, polisanmälde i oktober Johan Carlström för förtal efter att han på Twitter anklagade en åklagare på EBM för att ha gjort sig skyldig till brott. Johan Carlström har i sin tur lämnat in en polisanmälan om att information om tillslaget mot Fingerprint Cards kontor i Göteborg för drygt två år sedan läckt ut i förhand. Den utredningen har dock lagts ned.
Hur ser din klient på situationen mellan honom och EBM?
”Även det är en väldigt spänd och turbulent situation. Det är naturligtvis olyckligt, tycker jag, att Ekobrottsmyndigheten genom att polisanmäla Johan Carlström för förtal har gjort sig själva till en målsägande mot Johan Carlström”, säger Per E Samuelson.
”Sen har Johan Carlström med hjälp av mig lämnat in en polisanmälan där vi misstänker att insiderinformation i form av förhandsinformation om det förra tillslaget mot Johan Carlström läckt ut i förväg. Det har Ekobrottsmyndigheten inte utrett. Även det har naturligtvis bidragit till att det är en spänd situation mellan Johan och Ekobrottsmyndigheten”, fortsätter han.
Vad händer nu?
”Jag skulle tro att åklagaren släpper honom inom kort. Kanske i eftermiddag senast imorgon. Det är jag övertygad om.”
Tror du att det här påverkar vårens process?
”Det kan det göra. I min värld ska det läggas ned och därmed inte påverka alls, men skulle åklagaren tänka annorlunda så kan det hända att det stjälper hela lasset. Alltså att vi får skjuta på det till hösten.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar