FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

söndag 14 juni 2015

Lannto svarar på ABG Sundal Colliers analys

STOCKHOLM (Direkt) Den sektoranalys om fingeridentifikationsbranschen som ABG Sundal Collier publicerade på torsdagen, där mörka scenarion om prispress och intensifierad konkurrens för Fingerprint Cards målas upp, tyder på att investmentbanken har missförstått värdekedjan i fingersensorbranschen; specifikt att det är skillnad på sensorer och de moduler som innehåller sensorerna.


Det säger bolagets vd Jörgen Lantto till Nyhetsbyrån Direkt på fredagen. Analysen är författad utan kontakt med Fingerprint Cards, säger han inledningsvis.

"Det finns en del missförstånd där. De pratar om fallande priser, med utgångspunkt i sensorpriser på 8 dollar. Där blandas modulpriser, som kanske åtminstone tidigare legat på den nivån, ihop med pris för sensorer, som länge legat på den nivå kring 4 dollar eller under som de skriver att modulpriset är på väg ned mot", fortsätter han.

"Ingen i industrin pratar om att en sensor kostar 8 dollar; vi och våra konkurrenter brukar prata om priser på 3-4 dollar som vi säljer sensorerna för i dag. Sedan, när telefonleverantörerna köper, kan modulerna säkert kosta uppåt 8 dollar och där råder möjligen sjunkande priser. Jag tror att analytikern kanske inte riktigt har förstått värdekedjan helt."

Bland åtta nya konkurrenter som nämns i ABG:s analys finns flera som Jörgen Lantto aldrig har hört talas om, säger han vidare.

Jörgen Lantto upplever inte att prispressen eller konkurrensen på Fingerprint Cards produkter är särskilt hotfull:

"I samband med förra rapporten nämnde vi att vi har ett 30-tal pågående kundprojekt. Det tycker vi inte tyder på att vi håller på att tappa marknadsandelar. Om något tycks vi ha stärkt vår konkurrensposition", säger Jörgen Lantto och påpekar att Fingerprint Cards inte har kännedom om alla eventuella konkurrenter som bolagets kunder samarbetar med.

Hur ser du på er "pricing power"?

"Med tanke på att vi har väldigt bra produkter har vi en stabil prissituation på marknaden, och för respektive sensor vi säljer har vi en stabil priskonkurrens. Den har inte blivit värre på senare tid."

Han tillägger:

"Vi kan ju inte veta vad som händer i framtiden, men såvitt vi kan se står vi oss väl eller mycket väl i konkurrensen."

ABG skriver ett särskilt avsnitt om elektronikjätten Qualcomms pågående utveckling av fingersensorer som ett möjligt framtida hot. Jörgen Lantto följer Qualcomm och nämner att deras referensprodukter innehåller Fingerprint Cards-komponenter som ett tecken på att de ännu inte har kommit så långt med sin egen teknologi.

Han har dessutom i våras testat en Qualcommsensor vid mobilmässan i Barcelona, och Qualcomms demoprodukt kunde enbart frammana en bild på fingeravtrycket; inte verifiera den mot ett i förväg registrerat avtryck - en fundamental egenskap i fingeravtrycksvalidering.

"Vi upplever inte att kunder är på väg att lansera telefoner med Qualcommkomponenter inom överblickbar framtid. Jag vill inte avfärda dem som framtida konkurrent, men det finns flera exempel på bolagsförvärv de har gjort inom exotisk teknologi som sedan aldrig har blivit något med", sammanfattar han sin Qualcomm-syn.

ABG-analysen prognostiserar en ebitda-marginal på 11 procent för Fingerprint Cards under 2015, baserat på antaganden om en omsättning på 1.655 miljoner kronor, 33 procents bruttomarginal, och rörelsekostnader (opex) på 370 miljoner kronor.

Jörgen Lantto lämnar ingen marginalprognos utöver tidigare kommunicerad information om lönsamhet på helåret 2015, men säger att 370 miljoner kronor i opex låter högt med en omsättning på 1.655 miljoner.

"Det låter som en hög siffra. Vi är ungefär 200 personer i dag och kommer att växa med några tiotal personer under året. Men att vi skulle komma upp i sådana opexsiffror låter högt", säger han utan att vilja lämna mer precisa prognoser.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920
Nyhetsbyrån Direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar