FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

fredag 26 juni 2015

FPC om marknaden


Marknaderna för fingeravtryckssensorer ökar i bredd och
tillämpning, då främst smartphonemarknaden. FPC redogör
här för de marknader som bolaget prioriterar mest.

Smartphone-marknaden – världens största i enheter och värde

Smartphonemarknaden är den enskilt största marknaden för FPC. Antalet producerade smartphones för år 2015 beräknas ligga runt 1,2 miljarder enheter att jämföra med tablets som beräknas enligt Deloittes teknologitrendrapport för 2015.
Smartphonevolymen är ansenlig och väntas överstiga antalet PC, tv-
apparater, tablets och spelkonsoler, sammantaget, fram till och med 2018 enligt Deloittes tekniktrendrapport. Deloitte konstaterar också att omsättningshastigheten i smartphone väntas kraftigt överstiga de andra apparaterna. Konsumenterna anses ha en betydligt högre vilja att uppgradera sin smartphone. En av anledningarna till ökad omsättning är just nya funktioner såsom en fingeravtryckssensor enligt Deloitte.

Ökande användningsmöjligheter

En smartphone har ett brett användningsområde där internetuppkopplingen är central. Antalet tillämpningar ökar hela tiden. I kombination med att flertalet tjänster är molnburna, dvs inte lokalt lagrade på smartphone, ökar också säkerhets- och bekvämlighetsaspekten vid inloggning och användning av de olika tjänsterna.
En huvudfunktion är mobila betaltjänster, till exempel kinesiska Alipay, som etableras med ledande aktörer inom betalningsområdet. Detta är en stark drivkraft för smartphonetillverkarna att införa fingeravtryckssensorer.
För närvarande dominerar pinkoder och/eller lösenord, främst för att låsa upp en smartphone men det biometriska fingeravtrycket vinner mark. En typisk användare låser upp telefonen 150 gånger per dag enligt Huawei. En fingeravtryckssensor gör det säkrare och bekvämare.

Apple driver

Apple har drivit marknaden för finger-
avtryckssensorer i smartphone och tablet (surfplatta). Sedan hösten 2014 har Apples samtliga smartphones och tablets fingeravtryckssensorer. Apples drivkraft är att öka själva enhetens säkerhet, dvs ett hinder att öppna den men också för att öka såväl säkerhet som bekvämlighet vid betalning med hjälp av ”Apple Pay digital wallet service”. Andra aktörer börjar också tillåta Apples fingeravtrycks-
identifiering, bland annat låter de brittiska bankerna RBS och NatWest sina kunder komma åt sina konton via bankernas app med ett fingeravtryck.

Android följer snabbt

Det dominerande operativsystemet Android svarar för merparten av tillverkade smartphones, nära 80 procent 2014. Applicering av fingeravtryckssensorer väntas ske i en kraftigt ökande omfattning. De mer brett introducerade smartphonemodellerna som hitintills fått en sensor är inom det sk high end-segmentet, dvs de dyraste modellerna. Bland dessa märks Huaweis Mate 7 med FPCs touchsensor och Samsungs Galaxy S6 (som har en sensor från en konkurrent). Produktionsvolymen för Samsung Galaxy S6 är inte känd men tros enligt branschbedömare överstiga initialt 20 miljoner enheter redan som förbeställd volym.

Efterfrågan tros öka hos konsumenterna

Deloitte konstaterar i sin tekniktrendrapport för 2015 att efterfrågan på fingeravtryckssensorer i smartphones styrs av två faktorer – enkelhet att logga in och autentisera samt att konsumenten vill ha nya funktioner i sin smartphone.

Känt introduktionsmönster

Fingeravtryckssensor-teknologin följer i stort samma introduktionsmönster som många andra nya teknologier. Initialt börjar introduktionen i de dyraste modellerna och följs därefter i mellanprissegmentet och så småningom lågprissegmentet. Penetrationsgraden, dvs hur många av modellerna som får en sensor följer också prissegmenten där de dyraste väntas ha full penetration, flertalet i mellanprissegmenten och lägre penetration i lågprissegmenten. Samtidigt är volymförhållandena omvända där de största volymerna återfinns i lågprissegmenten. Detta mönster innebär att volymerna kommer att öka väsentligt i takt med penetrationen i mellan- och lågprissegmenten.

5,5 miljarder användare av biometriutrustade smartphones och bärbart år 2019

Goode Intelligence beräknar att det kommer att finnas 5,5 miljarder användare av biometriutrustade smartphones och bärbart år 2019. De bedömer att biometrin kommer främst utgöras av fingeravtryckssensorer. Drivkrafterna för denna implementation är följande enligt Goode:
  • Bekvämlighet
  • Ersättning för lösenord och pinkoder
  • Betalning via mobilen
  • Ökad användning av smartphone av företagare
  • Identifiering för uppkoppling mot sakernas internet (internet of things)

Stort marknadsvärde

Marknadsbedömaren IHS bedömer att fingeravtryckssensormarknaden för smartphones och tablets kommer att öka sin omsättning från cirka 500 MUSD år 2013 till 1,7 miljarder USD år 2020. Mesta av marknaden kommer att ske i Asien, där merparten av underleverantörer och OEM-tillverkare finns. IHS bedömer också att det är framför allt touchsensorer som tas med i beräkningen.

Bank & finans

Bankkontor – inloggning/transaktion

FPC är marknadsdominerande i den Kinesiska banksektorn med bolagets areasensor som återfinns hos flertalet av de Kinesiska storbankerna och provinsbankerna, totalt drygt 50 olika bankkoncerner.
De används främst för autentisering av bankanställda för att kunna utföra transaktioner och löpande bankarbete. Den Kinesiska marknaden bedöms
som mer mogen jämfört med smart-
phonemarknaden och har inte samma betydande volymer.

Biometriska kort

FPC adresserar även betalkortsmarknaden genom applicering av en touchsensor i betalkortet. Korten kallas även för smartcards och går under begreppet biometriska kort i kortbranschen. Med ökat teknikinnehåll, fingeravtryckssensor och nfc-chip (trådlös kontakt på nära håll) i ett betalkort kan användningen ske mer brett och med högre säkerhet.
Ett initialt projekt sker i samarbete med norska Zwipe för Mastercard. Tack vare att de nya tunnare touchsensorerna kan appliceras i betalkort öppnar sig en ny marknad.
Enligt Nilson institute uppgick antalet betalkort globalt år 2012 till 14,4 miljarder stycken och beräknas öka till 20,5 miljarder år 2017, med största ökningen i Asien. Nilson institute konstaterar samtidigt att bedrägerivolymen uppgick till cirka 10 miljarder USD år 2012, eller drygt 5 cent per 100 USD. Kortutgivarna består dels av finansiella aktörer som domineras av Visa, följt av Mastercard och American Express. En annan stor aktörsgrupp är så kallade private label-utgivare.
FPC marknadsför sina produkter mot både kortutgivare men även korttillverkare som levererar till ett flertal utgivare.
FPC ser att denna marknad befinner sig i ett startskede nu och kan bli betydande på sikt. Introduktion av betalkort med en touchsensor sker troligen i high-end-skiktet av kortkunder.

Andra vertikala marknader

FPC har historiskt adresserat ett flertal vertikala marknader eller marknadsnischer där FPCs produkter har/kan få avsättning. Dessa omfattar olika typer av lås för skåp, t ex medicinskåp inom vården och dörrar, framför allt lägenhets- och kontorsdörrlås. Samma princip som gäller för betalkort kan också användas för passerkort.
En annan marknad är system för tidsrapportering på arbetsplatser, enkelt uttryckt biometriska stämpelklockor.
I jämförelse med smartphonemarknaden varierar volymerna och är generellt lägre men uppvägs med ofta betydligt högre rörelsemarginaler.

Konkurrens – befintliga inloggnings- och säkerhetssystem

Största konkurrensen i nuläget är fortsatt användning av befintliga inloggnings- och säkerhetssystem, till exempel nycklar, lösenord, pinkoder. Ökad tillgång till sekretesskyddad information via internet och låg säkerhet i flertalet andra system driver användningen av biometrisk igenkänning.

Olika biometriska metoder

Fingeravtryckssensorn är den dominerande av flera biometriska identifieringsmetoder. Andra metoder är ansiktes/ögon/iris-igenkänning som sker via en kamera, röst – via mikrofon, rörelsemönster – via touchscreen och/eller gyrosensor samt handflata/vener – via kiselsensor.
En kombination av olika metoder tros komma ske över tiden. Det kan innebära att användaren identifierar sig kombinerat med sitt fingeravtryck och ett lösenord/pinkod. Det kan också på sikt ske genom kombination av mer än en biometrisk metod, till exempel fingeravtryck och röst eller med en kombination av flera fingrar.

Andra fingeravtryckssensor-aktörer

Bland aktörer med produkter på marknaden kan i synnerhet amerikanska Synaptics och kinesiska Goodix noteras. Det är FPCs uppfattning att bolagets produkter står sig väl i jämförelse. Dock förväntas konkurrensen från fler aktörer öka i takt med att marknaden växer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar