FIngerprint Cards

FIngerprint Cards

torsdag 18 juni 2015

Fingerprint lyfter vinnaren

IT- och hälsobolag blev ett vinnande koncept i maj. Stefan Widström från Kungsholmen i Stckholm tog hem etappvinsten med en portfölj som stigit 29 procent. Han har valt att tävla med en relativ hög risk.

Stefan Widströms strategi har varit att välja bolag med potential till en kraftig omsättningstillväxt. 

– Det var viktigt att inte välja bioteknikbolag som bara forskar utan som faktiskt säljer redan i dag. Generellt brukar hälsosektorn vara den som står sig om börsen börjar gå sämre. Jag har även sneglat på ett av de större bolagen i sektorn, Meda, som anses ha hög värdering. Flera av dem jag valt verkar på samma marknader och säljer läkemedelsprodukter vilket gör att jag jämfört deras värderingar och sett dem som billiga jämfört med sin sektorkollega. Probi är ett av de bolagen, det har gått väldigt bra för bolaget utomlands och de växer på nya marknader som Kina och USA, säger Stefan Widström.
Fingerprint Cards är det bolag som lyft portföljen mest hittills, vad beror det på?
– Det finns mycket positiva nyheter på senaste tiden runt Fingerprint Cards. De har även höjt sin omsättningsprognos 50 procent och uppvisat konkreta order. Det finns en substans bakom orderboken vilket gör att jag tror att bolaget har goda chanser att fortsätta ha en fin utveckling på sin aktiekurs.
Vad tror du om framtidsutsikterna för bolaget?
– Jag tror på en positiv utveckling inom den här branschen. Det känns som tekniken verkligen ligger rätt i sin tid och Fingerprint bevisar detta med att sälja för över miljarden. Antagligen kommer vi se fingeravtryckstekniken som en standardkomponent i diverse applikationer i framtiden. Känslan är att det inte är dröjer så länge innan vi får använda våra fingeravtryck, både som kod till mobilen och i affären för att betala med kort.
En aktie som gått mindre bra är Active Biotech. Tror du fortfarande på bolaget?
– Det är faktiskt det bolag jag har sämst koll på i portföljen, om jag ska vara ärlig. Det var ett av mina sistahandsval. Aktien föll tungt efter bakslaget kring bolagets flaggskeppsprodukt, Tasquinimod, mot prostatacancer. Det ledde till att bolaget avbrutit alla prostatacancerstudier. Tyvärr vet jag inte om det väntas några nyheter som kan få aktien att stiga.
Vad tror du om börsen framöver?
– Min tro är att börsen kommer ha en stabil utveckling. Givet de låga räntorna som råder nu går pengarna till börsen. Självklart skulle det kunna bli skakigt, men i så fall är det nog inget vi kommer få se förrän i höst.
Stefan Widströms portfölj innehåller Active Biotech, DistIT, Fingerprint Cards, Invisio Communications, Moberg Pharma, Nexam Chemical Holding, Pledpharma, Precise Biometrics och Probi.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar