– Det är otroligt tragiskt, det som hänt. Fingerprint Cards är ett så kallat förhoppningsbolag. Det är förhoppningar om en framtida utveckling som påverkat kursen. För en vecka sen fick man det första beviset att det är ett bolag att ta på allvar i och med en order från Huawei. Det är tråkigt att fokus i media är på ett antal individer och jag har inte insyn att uttala mig om de gjort något olagligt eller inte. Det är bara att beklaga.
Kan Fingerprints kunder påverkas negativt av brottsmisstankarna?
– Negativa skriverier är aldrig bra för ett företag. Jag tycker att det är dags för Fingerprint Cards att växa upp. Det finns ”corporate governance” (bolagsstyrning, reds anm.) och för bolag som varit börsnoterade länge finns det strikta handelsrutiner. När man är insider kan man inte handla i den egna aktien.
– Om jag skulle handla i Hexagon-aktien skulle det vara fullständigt vansinnigt. Man måste följa betydligt striktare regler än andra aktieägare. Det är dags för Fingerprint att skärpa sig inom ”corporate governance”, fortsätter Rollén.
Fingerprints nu sidosatta vd Johan Carlström och styrelseordförande Urban Fagerstedt är precis som Ola Rollén delägare i holdingbolaget Sunfloro. Men Ola Rollén har inte pratat med vd:n Johan Carlström sedan misstankarna om grovt insiderbrott blev kända. Carlström satt i förra veckan anhållen i 36 timmar medan polisen gjorde razzia mot Fingerprints huvudkontor i Göteborg.
Har du kvar dina aktier i Sunfloro?
– Absolut, jag har kvar mina aktier. Jag har A-aktier via Sunfloro motsvarande 250 000 aktier i Fingerprint som jag köpt för 50 kronor styck. Det här är för mig en liten investering och jag har orubbad tro på tekniken i Fingerprint, men det är tragiskt att individer gör att media rapporterar om insidertransaktioner och inte om tekniken i bolaget.
Med tanke på att kursen har fallit kraftigt under senare tid - från något under 50 kronor till 30 kronor - innebär det att Ola Rollén, förutsatt att han inte sålt av något, förlorat runt 5 miljoner kronor på bara några få dagar.
Ola Rollén har inte bestämt om han ska behålla sitt innehav, utan låter först Ekobrottsmyndighetens åklagare Pontus Hamilton fullfölja sin förundersökning om grovt insiderbrott.
– Jag kommer överväga vad jag gör med mitt innehav beroende på hur denna historia utvecklar sig.
Det är inte första gången som Fingerprint skakas av misstänkta insideraffärer. Så sent som i somras bekräftade hovrätten tingsrättens insiderdom mot två män, varav den ena satt i Fingerprints ledning och rapporterade till den andra mannen inför nyheter som lyfte aktien. Straffet blev fängelse för båda.
Har du haft några misstankar om insiderbrott i Fingerprint?
– Nej, jag har över huvud taget inte varit involverad i styrelse eller ledning av Fingerprint, därför är det också svårt att ha en åsikt om vad som har hänt. Det jag har en åsikt om är att agendan i Fingerprint måste handla mer om företagets affärer och mindre vad ledamöter gör med sina aktieinnehav. Bolaget är värt ett bättre öde, avslutar Ola Rollén.